دانستنی های علوم تجربی

 

 همشهریآنلاین:
سکته مغزی یک فوریت پزشکی است که در صورت عدم تشخیص و درمان فوری می‌‌تواند باعث آسیب دائمی عصبی، ایجاد عوارض و مرگ شود.
سکته مغزی (stroke)هنگامی رخ می‌دهد که یک لخته خونی باعث انسداد شریان‌ خون‌رسان به مغز می‌شود (سکته مغزی ایسکمیک) یا یک رگ خونی مغز پاره  و خونرسانی به بخشی از مغز متوقف می‌شود (سکته مغزی هموراژیک).
در عرض چند دقیقه پس از این حادثه سلول‌های مغز شروع به مردن می‌کنند.
سکته مغزی ناقص (mini-strokes) یا "حملات گذرای کاهش خونرسانی به مغز" هنگامی رخ می‌‌دهد که جریان خون به مغز به طور موقت مختل می‌شود. در این حالت آسیب دائمی به سلول‌های مغزی وارد نمی‌شود و علائم عصبی در کمتر از 24 ساعت برطرف می‌شود.[علائم هشداردهنده سکته مغزی ناقص]
علائم سکته مغزی اینها هستند:
·    بی‌حسی با ضعف صورت، دست یا پا (به خصوص در یک طرف بدن).
·    اغتشاش شعور ناگهانی، اشکال در صحبت کردن یا درک گفتار.
·    اشکال ناگهانی در بینایی در یک یا دو چشم.
·    اشکال ناگهانی در راه‌رفتن، سرگیجه یا از دست رفتن تعادل یا هماهنگی عضلات.
·    سردرد شدید ناگهانی بدون علت مشخص.
در برخی از افراد این علائم حاصل از سکته مغزی به طور کامل بهبود پیدا می‌کند، اما در بیش از دوسوم بازماندگان مقداری ناتوانی باقی خواهد ماند.
عوامل خطرساز برای سکته مغزی شامل سن بالا، فشار خون بالا ، سابقه قبلی سکته مغزی، دیابت، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، فیبریلاسیون دهلیزی (یک نوع اختلال ریتم قلب)، میگرنی که با اورا (علائم حسی قبل از شروع میگرن) همراه است و گرایش به لخته‌شدن خون می‌شود.
در درمان سکته مغزی در برخی موارد از داروهای حل‌کننده لخته می‌شود، اما به طور کلی درمان آن بر اساس مراقبت‌های حمایتی (فیزیوتراپی و کاردرمانی) و پیشگیری ثانوی با داروهای ضد پلاکتی مانند آسپیرین و دی‌پیریدامول برای جلوگیری از لخته‌شدن مجدد خون در رگهای مغز، کنترل فشار خون، داروهای استاتینی کاهنده کلسترول و در برخی از بیماران داروهای ضدانعقاد خون است.
 

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:سکته مغزی , بیماری , غیر میکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

 

 همشهری آنلاین:
جوش یک عارضه پوستی است که ناشی از بسته شدن منافذ پوست است.
درون منافذ پوست غدد سباسه یا چربی  وجود دارد که سبوم یا چربی پوست را تولید می‌کنند.
هنگامی لایه‌های بیرونی پوست ریزش پیدا می‌کنند- پدیده‌ای که به طور مداوم رخ می‌دهد- سلول‌های مرده به جای مانده پوست ممکن است با سبوم به هم بچسبند. این توده ممکن است منافذ پوست را به خصوص در هنگام بلوغ که پوست ضخیم‌تر می‌شود، ببندد. غدد سباسه چربی بیشتری تولید می‌کنند که پشت مجرای مسدود شده تجمع می‌یابد و این سبوم  یا چربی محل رشد باکتری‌های گوناگون از جمله باکتری پروپیونوباکتریوم آکنس می‌‌شود که ایجاد آکنه می‌کنند.
جوش ممکن است به صورت برجستگی توپر و با حدود مشخص ظاهر شود که حاوی مایع نیست و اندازه ان از یک سر سوزن تا یک سانتی‌متر متفاوت است و به آن پاپول می‌گویند. و رنگ آن از قهوه‌ای، ارغوانی، صورتی تا قرمز متفاوت است. پاپول‌ها ممکن است با خاراندن عفونی شوند و کبره ببنند. بیماری‌های مختلفی از آکنه گرفته تا آبله مرغان می‌تواند پاپول ایجاد کند.
جوش ممکن است چرکی شود که در این حال به آن پوستول می‌گویند و به صورت یک برآمدگی پوستی حاوی مواد چرکی معمولا حاوی سلول‌های التهابی مرده است. جوش چرکی بزرگ را ندول می‌گویند.
 

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 4 خرداد 1390برچسب:جوش پوستی, بیماری جوش, , توسط غلامرضا غلامپور

 

خون دماغ وراههاي درمان آن

طبق آمار به طور تقریبی یک نفر از هر ۱۰ نفر دست کم یکبار سابقه خونریزی شدید از بینی داشته است. خونریزی ممکن است جزئی و یا خیلی شدید باشد. بعد از خونریزی‌های قاعدگی، خونریزی بینی شایعترین خونریزی خودبخودی در انسان است که به علت پارگی عروق مخاط بینی که بدون محافظ می‌باشد اتفاق می‌افتد. شایعترین محل خونریزی در اطفال و بالغین جوان قسمت قدامی تیغه بینی است ( که ناحیه کیسلباخ kisselbakh یا لیتل little نامیده می‌شود). خونریزی این ناحیه را می‌توان به آسانی کنترل نمود. مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین محل خونریزی در قسمت خلفی فوقانی جدار خارجی و تیغه‌ی وسط بینی در اشخاص مسن است. شایعترین علت خونریزی بینی ضربه یا تروما است. ضربه‌های شدید باعث شکستگی استخوان بینی شده و ضربه‌های خفیف نظیر دستکاری بینی با انگشت آسیب به ناحیه لیتل وارد آورده و سبب از بین رفتن موکوس محافظ آن ناحیه می‌شود.

عوامل مهم در کنترل خونریزی‌های بینی عبارتند از:

علت

محل خونریزی

نحوه معالجه آن.

علت شناسی :

عوامل موضعی

عوامل سیستمیک

۱) عوامل موضعی:

در میان عوامل موضعی که سبب خونریزی بینی می‌شوند، می‌توان از ضربه‌های وارده به صورت، واکنش التهابی تغییرشکل ساختمانی، وجود جسم خارجی، تماس با مواد شیمیایی سمی، مداخله جراحی و تومورهای داخلی بینی نام برد. ضربه‌ی موضعی یکی از شایعترین علل خون دماغ است. وارد کردن لوله بینی- معدی (افزایش مداوم فشار هوایی بینی) دستکاری داخلی بینی و بازیابی جسم خارجی داخل بینی که سبب پاسخ التهابی شدید شده است، همه می‌توانند مسئول خونریزی بینی باشند عمل‌های جراحی داخلی بینی و شکستگی‌های استخوان بینی، دیواره سینوس‌های صورت- کاسه چشم و قاعده جمجمه هم می‌تواند سبب خون دماغ شوند.

بد شکلی‌های ساختمانی:

به شکل مادرزادی یا اکتسابی می‌توانند سبب درگیری قسمت غضروفی یا استخوانی تیغه‌ی بینی یا شاخک‌ها شوند. در این حالت هوای دمیده شده با سرعت و تلاطم بیشتری وارد بینی می‌شود. این مسئله سبب خشکی غشای مخاطی- التهاب و دلمه بستن می‌شود. برداشتن دلمه‌ها از طریق پاک کردن بینی یا با فشار وارد کردن هوا از راه بینی انسداد یافته عروق خونی سطحی را در معرض قرار می‌دهد و موجب خونریزی می‌شود. سرطان‌های متعددی می‌توانند با خونریزی‌های خودبخودی بینی تظاهر کنند یکی از عوامل خونریزی شدید بینی در پسران، آنژیوفیبروم است. این تومور خوش خیم عروق که از ناحیه بینی- حلقی منشاء می‌گیرد ممکن است به صورت خودبخودی یا در پاسخ به ضربه خونریزی کند.

علائم بالینی

بیماران از خونریزی هر دو بینی معمولاً شکایت دارند در حالی که در حقیقت یک بینی خونریزی دارد. از بیمار باید پرسش کرد اگر دو طرف خونریزی دارد شدت کدام بینی بیشتر است. بهتر است لخته‌های خون خارج شود بعد به دقت داخل بینی معاینه شود تا محل خونریزی مشخص گردد.

درمان کلی

۱) حفظ خونسردی

۲) بیمار باید بنشیند و بالاتنه‌ی خود را به جلو خم کند و دهان خود را باز نماید او در این حالت می‌تواند خون را تف کرده و آن را قورت ندهد سرانجام بالاتنه باید به حالت معمول در آید. تنها اگر به مدت ۵ دقیقه قسمت جلوئی بینی را در سمت خونریزی به روی تیغه‌ی بینی با انگشت دست بفشاریم بسیاری از خونریزی‌های بینی مهار می‌شوند به بیماران گوشزد می‌شود که پنبه یا دستمال در بینی خود نگذارند. زیرا ممکن است هنگام در آوردن آنها دچار مشکل شوند و مخاط بینی بیشتر دچار آسیب شوند. اگر سابقه خونریزی شدید یا طولانی وجود دارد یا در حین معاینه بیمار دچار افت فشار خون ارتوستاتیک (کاهش فشار خون وضعیتی) می‌شود. تعیین سطح هموگلوبین و هماتوکریت جهت تصمیم‌گیری در مورد ضرورت تزریق خون به بیمار الزامی است.

۳) کمپرس‌های سرد باید پشت گردن و همچنین پشت بینی گذارده شود.

۴) پایین آوردن فشار خون

۵) قطع داروهای ضد انعقادی

درمان موضعی

کوتر کردن (cautery) تامپوناد قدامی و خلفی مهار خونریزی احتیاج به همکاری بیمار و وسایل معاینه دقیق از جمله چراغ پیشانی و ساکشن دارد روش‌های متعددی برای هموستاز (توقف خونریزی) وجود دارد که می‌تواند از کوتریزاسیون شیمیایی (اسید‌تری کلرواستیک و نیترات نقره) و الکتریکی تا تامپون قسمت قدامی و خلفی بینی متفاوت باشد. البته روش‌های دیگری از جمله کوتریزاسیون با کمک آندوسکوپی- بستن شریان‌های اصلی‌تر جراحی‌های سپتوپلاستی تیغه‌ی بینی و وجود دارد. باید در ابتدا خون، لخته‌ها و اجسام خارجی را خارج شود. سپس از فنیل افرین و لیدوکائین جهت ایجاد انقباض عروقی و بی‌حسی لازم به شکل موضعی شود. می‌توان درست روی همان مخاط شکننده به آرامی یک قلم آغشته به نیترات نقره را به عروق خونی که به موضع خونریزی می‌رسند تماس دهیم بهتر است آن رگ خونی که به محل خونریزی دهنده می‌رسد سوزانده شود تا این که مستقیماً خود محل را بسوزانیم. در صورتی که امکان کوتریزاسیون نباشد یا با کوتریزاسیون خونریزی کنترل نشود باید از تامپون استفاده کرد.

 

بدون توجه به روش اقدامی، تامپون بینی باید دست کم ۷۲-۴۸ ساعت باقی بماند هم به دلیل اینکه این پانسمان راه تخلیه سینوس‌های اطراف بینی را می‌بندد و هم به خاطر اینکه احتمال سندرم شوک عفونی کاهش یابد از آنتی بیوتیک استفاده می‌شود. حدود ۱۰% خون دماغ‌های خلفی به روش‌های درمانی معمولی پاسخ نمی‌دهد و مداخله جراحی لازم است.

راهنمایی‌هایی جهت ارجاع به متخصص

خون دماغ مداوم نیازمند به ارزیابی توسط متخصص گوش، حلق و بینی دارد. بیماری که به بستن قسمت خلفی بینی نیاز دارد باید حتماً توسط پزشک متخصص گوش، حلق و بینی درمان شود. آزمایش‌های معمولی که شامل PT و PTT شمارش پلاکت و زمان سیلان است. باید در موارد خونریزی شدید بینی انجام شوند سطح هموگلوبین و هماتوکریت باید تعیین شود تا تصمیم بگیریم که بیمار احتیاج به تزریق خون دارد یا خیر. هنگامی که خونریزی بند آمد استفاده از قطره کلرورسدیم - اجتناب از دستکاری داخل بینی و استفاده از پماد مناسب بر روی تیغه بینی می‌تواند از خونریزی مجدد بین جلوگیری کند.

javahermarket

ارسال در تاريخ سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:خون دماغ,عوامل خون دماغ, درمان , توسط غلامرضا غلامپور

عوارض استمنا وراههای ترک آن چیست

اول از همه مختصری پیرامون زیانهای این عمل خطرناک صحبت می کنیم و بعد به راههای ترک آن را می پردازیم . از عواقب این عمل به طور خلاصه عبارتند از : نقصان حافظه ، خرابی اشتها ، مشکل هضم شدن ، تنگی نفس ، تغیی اخلاق و مزاج به طور غیر عادی ، حسد و غم و کدورت ، ، کم خونی ، گوشه گیری ، ریزش مو ، ضعف چشم و گوش، لاغری و ضعف و سستی ، کمر درد ، عدم اقتدار کلی در بدن و هزاران مورد دیگر که آوردن آن خود کتابی می شود .
یک مسئله ی دیگری که اینجاست این است که اغلب سایتهای سکسی برای این که مشتریان خود را حفظ کنند و علاوه بر آن بر تعداد آن بیافزایند این است سعی دارند که عمل استمنا را خوب و بلکه مفید جلوه دهند که بازار خود را داغ تر کنند و این گونه جوانان را به سوی خود بکشانند با توجه به این که در کشور ایران که یک جو خفقان جنسی بر آن حاکم است و تدابیر ناکارامدی که اکثر جوان را به سمت این عمل می کشاند باعث شده است که آمار آن از سایر کشورها به نسبت جمعیت بالاتر رود .
 
استمنا غیر قابل کنترل است :
یکی از هولناکترین خطرات آن این است که این عادت شوم به هیچ وجه قابل کنترل نیست و با توسعه روز افزون به صورت اعتیاد در می آید و اسراده را ضعیف می کند و به صورت افراطی عجیبی گسترش یافته و هر گونه محدودیتی را در هم می شکند . البته درست است که هر گونه افراط حتی از طریق مشروع نیز زیانبار است ولی گذشته از تفاوتهای اصولی که میان اشباع از طریق طبیعی این غریزه و اشباع از طریق غیر طبیعی ، فراهم شدن شرایط مشروع و طبیعی آن در همه حال ممکن نیست در حالی که این عادت شوم نیاز به فراهم آوردن هیچ هیچ شراطی خاصی ندارد فلذا به صورت خطر ناک در زندگی مبتلایان رخنه کرده و ریشه می داوند .
با توجه به اهمیتی که این مسئله دارد و دخالت آن در سرنوشت جوانان لازم است که همه جوانان نکاتی را که در ذیل این مقاله به آن اشاره می کنیم را بدقت بکار ببندند . مبتلایان نیز باید بدانند برای ترک این عادت هیچ وقت دیر نیست قبل از هر چیز تصمیم و پس به کار بستن .
 
اکنون که یک سری از مطالب روشن شد چندی نکته در مقدمه ترک این عمل است که خلاصه وار به آن می پردازیم:
الف)اولین مطلب مهمی که باید به آن توجه شود این است که این عمل با تمام آثار بدی که دارد قابل درمان است و به گواه پزشکان عمل کردن به این دستورات به طور حتم پاسخ می دهد . قابل توجه این است که بیشتر آثار شومی که بواسطه آن بوجود آمده است در مدت نسبتا کوتاهی پس از قطع آن بر طرف می شود زیرا که نشاط و نیروی جوانی می تواند بیشتر ضایعات گذشته را جبران کند . یک مسئله دیگری که باید به آن دقت شود این است که هیچ وقت یاس و ناامیدی را به خود نباید راه داد بنابر این نخستین و لازم ترین موضوعی که باید به آن توجه داشتهمان امکان سریع ترک این عادت و نجات از عواقب آن است .
ب) همه پزشکان معتقدند برای ترک هر نوع عادت قبل از هر چیز اراده و تصمیم لازم است و این موضوع را اصلا نباید دست کم گرفت . البته ممکن است که خیلی از جوانان این گونه برداشت کنند که ما قادر به تصمیم نیستیم و اداره از ما سلب شده است و بارها شکستیم و لی مسئله اینجاست که شما همین مقدار اراده دارید که درجائی که شرایط آن نیست این کار را انجام دهید و همین مقدار کفایت می کند . و اگر بارها تصمیم گرفتید و شکستید باید توجه داشت که شکست مقدمه پیروزی است . چنان چه علی (ع) می فرماید : افراد با ایمان همچون کوه سرسخت و با استقامتند .
خوب همانطور که گقتیم خطر و زیان استمنا که گاهی یک افسانه تارخی اونانیسم نیز نامیده می شود اگر چه غیر قابل انکار است زیرا به زودی شکل اعتیاد به خود می گیردکه گاه در یک روز چندین بار دامن مبتلایان خود را می گیرد و حتی طبق اعتراف بعضی ها کارشان به جائی رسیده است که تنها با تصور و فکر کردن بدون هیچ گونه عمل دیگری منی از آنها دفع می شود . خوب زیاد سر شما را درد نمی آورم و می روم سراغ اصل مطلب:
 
این راهها در ابتدا و اولین نظر ساده است ولی عمل به آن فوق العاده موثر است :
۱))اجتناب از هر گونه تحرک جنسی ::: اگر کسی انتظار داشته باشد که هر شب در برابر برنامه سکسی و فیلمهای مستهجن باشد و قمست مهمی از وقت گرانبهای خود را به مطالعه رمانهای عشقی و عکسهای شهوت انگیز باشد و در کوچه و خیابان به اندام دختران و زنان نگاه کند و با این حال بخواهد که هیچ گونه آلودگی پیدا نکند سخت در اشتباه است . این گونه تحریکات مصنوعی که هیچ گونه ضرورتی ندارد مسیر فکری هر جوانی را از مسائل اصولی تغییر می دهد و به سوی مسائل جنسی حاد می کشاند . این تحریکات دائمی بهترین فصول زندگی یعنی دوران جوانی را بر باد می دهد و اعصاب جوانان را در هم می کوبد . پس لازم است که همه مبتلایان بشدت از این امور بپرهیزند و از دیدن این فیلمها و مطالعه رمانها و عکسها و چشم چرانی های بی مورد و عمدی اجتناب کنند و اعصاب نیرومند خود را باعصاب دائمی تضعیف نکنند . و برای این کار لازم است خود را به کارهای دیگری مثل ورزش ، مطالعه ، و سرگرم کنند .
۲)) پرهیز از تنهائی ::: این گونه افراد باید بدون هیچ قید و شرطی از تنهائی بپرهیزند و بشدت از آن دوری کنند و هرگز تنها نباشند ، در خانه تنها نمانند ، شب در اتاق تنها نخوابند ، تنها برای مطالعه و یا کار دیگری به نقاط خلوت نروند و به محض این که در محیطی احساس تنهائی کردند از این محیط بیرون روند . و اگر نخستین تحریکی متوجه انان شد بلافاصله خود را سرگرم کار دیگری کنند . و این یکی از مهمترین و موثر ترین راه مبارزه این عمل استمنا است و باید از تنهائی بپرهیزند.
۳)) پرهیز کامل از معاشرت با مفاسد ::: از معاشرت با افراد منحرف و مبتلا به این عادتدر همه اوقات مخصوصا دوران مبارزه باید به طور مطلق دوری جست. نقش معاشران بد و فاسد در ابتلای به این انحراف و ادامه آن بسیار عجیب است آنها برای این که کمتر احساس بدبختی و گناه کنند سعی می کنندکه افراد دیگری را نیز مبتلا سازند و به سرنوشت خود مبتلا کنند . این یکی از راههای مهم ترک این عادت است .
۴)) ورزش::: معروف است که ورزشکاران نسبت به مسائل جنسی کم علاقه هستند چون ورزش مقدار فراوانی از انرژی های فکری و بدنی خود را به ورزش اختصاص می دهند به همین دلیل برای جلو گیری از تحرکات جنسی برنامه ورزشی بسیار مهم است . افراد معتاد به این عمل معمولا آدمهای منزوی و کم تحرک و گوشه گیری هستند که همین عوامل تحرک جنسی را در آنها تشدید می کنند که راه مبارزه با آن ورزش است .
۵))تلقین و اراده و تقویت آن :::برای این که این عادت ترک شود نخست باید اراده را تقویت نمود و به گفته پزشکان باید تلقین را بصورت چندین روز پشت سر هم انجام دهند . همه روزه در محل آرامی که چیزی فکر آنها را به خود مشغول نسازد فکر خود را متمرکز ساخته و به خود تلقین کنند و از مطالعه کتابهای روانی برای تحکیم و رشد شخصیت غفلت نورزند .
۶)) عادتی باید جانشین شود ::: این مورد را خودتان بهتر از بنده می دانید که برای ترک هر عادتی باید عادت دیگری جایگزین ان شود و به عبارت دیگر انرژی خاصی که تحت تاثیر انگیزه عادت در آنها ایجاد می شودباید به سمت دیگری کشیده شود تا شاهد هیچ گونه واکنش نامطلوبی نباشد.
۷)) رژیم غذائی مناسب ::: ترک این عمل و داشتن رژیم مناسب غذائی کامل و سالم موجب تقویت عمومی می گردد و نیز در مبارزه با این عادت که عامل ضعف اعصاب است سرچشمه می گیرد تاثیر قابل توجهی دارد . استحمام با آبا سدر اگر هوا اجازه می دهد خیلی مفید است .
۸)) مورد آخر هم ازدواج است برای آنهائی که توانائی و در موقعیت سنی و شغلی مناسبی هستند بسیار مفید است .
این مختصری از شیوه های ترک استمنا است و عمل به آن حتی در فقط در طول یک ماه ۱۰۰ درصد پاسخ می دهد .
                                                                                                              پايان                                                                              

javahermarket

ارسال در تاريخ سه شنبه 27 ارديبهشت 1390برچسب:استمنا , عوارض اسمنا,راه ترک اسمنا, توسط غلامرضا غلامپور

 انواع كم خوني

عارضه كم خوني زماني بروز مي‌كند كه خون فاقد هموگلوبين كافي است. هموگلوبين به گلبول‌هاي قرمز خون در حمل اكسيژن از ريه‌ها به تمام اندام‌هاي بدن كمك مي‌كند.

كم خوني انواع مختلفي دارد كه هر كدام به دلايل مختلف بروز مي‌كنند و به اختصار در ذيل معرفي شده‌اند:

 

1 - كم خوني ناشي از فقر آهن (IDA): اين نوع كم خوني از شايعترين انواع اين بيماري است. فقر آهن زماني بروز مي‌كند كه بدن فاقد آهن كافي است.

بدن براي ساختن هموگلوبين به آهن نياز دارد. اين حالت معمولا در اثر از دست دادن خون به دليل مشكلاتي همچون عادت ماهانه طولاني و سنگين، زخم‌هاي داخلي، پوليپ‌هاي روده يا سرطان روده بروز مي‌كند.

همچنين، رژيم غذايي فاقد آهن كافي مي‌تواند منجر به بروز اين حالت شود. در دوره بارداري نيز عدم وجود آهن كافي براي مادر و جنين موجب كم خوني از نوع فقر آهن مي‌شود.

بدن مي‌تواند با مصرف مود غذايي مانند گوشت گاو، صدف‌هاي خوراكي، اسفناج، عدس، سيب زميني كباب شده با پوست و تخمه گل آفتابگردان، آهن مورد نياز خود را به دست آورد.

 

2- كم خوني مگالوبلاستيك يا فقر ويتامين: اين نوع كم خوني معمولا در اثر كمبود فوليك اسيد يا ويتامين B-12 بروز مي‌كند. اين ويتامين‌ها به بدن در سالم نگهداشتن خون يا سيستم عصبي كمك مي‌كنند. در اين نوع كم خوني، بدن گلبول‌هاي قرمز خوني توليد مي‌كند كه نمي‌توانند اكسيژن را به خوبي تحويل دهند.

قرص‌هاي مكمل حاوي فوليك اسيد مي‌توانند اين نوع كم خوني را درمان كنند. فوليك اسيد را همچنين مي‌توان از مصرف دانه‌ها و بنشن‌ها، مركبات و آب ميوه‌ها، سبوس گندم و ساير غلات، سبزيجات برگ پهن و سبز تيره، گوشت طيور، صدف و كبد به دست آورد.

گاهي اوقات ممكن است يك متخصص نتواند تشخيص دهد كه علت اين بيماري كمبود ويتامين B-12 است. اين حالت معمولا در افراد مبتلا به كم خوني وخيم بروز مي‌كند كه در حقيقت نوعي بيماري خود ايمني است. عدم دريافت ويتامين B-12 كافي مي‌تواند موجب كرخي و بي‌حسي دست‌ها و پاها، مشكلات در راه رفتن، از دست دادن حافظه و مشكلات بينايي شود. نوع درمان بستگي به عامل مولد بيماري دارد، اما به هر حال مصرف ويتامين B-12 ضروري است.

3- بيماري‌هاي نهفته: بيماري‌هاي خاصي وجود دارند كه مي‌توانند به توانايي بدن در توليد گلبول‌هاي قرمز خوني آسيب برسانند. براي مثال، افراد مبتلا به بيماري‌هاي كليوي به ويژه بيماراني كه دياليز مي‌شوند در معرض ابتلا به كم خوني قرار دارند. كليه‌هاي اين بيماران قادر به ترشح هورمونهاي كافي براي توليد گلبول‌هاي خوني نبوده و در هنگام دياليز نيز آهن از دست مي‌دهند.

4- بيماري‌هاي خوني ارثي: اگر در خانواده سابقه بيماري خوني وجود داشته باشد، احتمال ابتلا به آن در افراد ديگر نيز افزايش مي‌يابد. يكي از امراض خوني ارثي كم خوني گلبول‌هاي داسي شكل است. به جاي توليد گلبول‌هاي قرمز خوني طبيعي كه به راحتي درون رگ‌هاي خوني حركت مي‌كنند، گلبول‌هاي داسي شكل حركت سختي داشته و داراي لبه‌هاي خميده هستند. اين گلبول‌ها نمي‌توانند در رگ‌هاي خوني ظريف به آساني حركت كنند و در نتيجه مسير رسيدن خون به اعضاي بدن را مسدود مي‌كنند. بدن گلبول‌هاي قرمز داسي شكل را نابود مي‌كند، اما نمي‌تواند با سرعت كافي انواع طبيعي و سالم جديدي را توليد كند. اين امر موجب بروز كم خوني مي‌شود نوع ديگري از كم خوني ارثي تالاسمي است. تالاسمي زماني بروز مي‌كند كه بدن ژن‌هاي ويژه‌اي را از دست مي‌دهد و يا ژن‌هاي غير طبيعي مختلف از والدين به كودك ارث مي‌رسد كه به نحوه توليد هموگلوبين تاثير منفي مي‌گذارند.

5- كم خوني آپلاستيك: نوع نادري از كم خوني است و زماني بروز مي‌كند كه بدن به اندازه كافي گلبول قرمز توليد نمي‌كند. از آنجا كه اين امر بر گلبول‌هاي سفيد نيز تاثير مي‌گذارد، از اين خطر بالاي بروز عفونت‌ها و خونريزي‌هاي غير قابل توقف مي‌شود. اين حالت دلايل مختلفي دارد كه عبارتند از:

الف - روش‌هاي درماني سرطان‌ها (پرتودرماني و شيمي درماني)

ب- قرار گرفتن در معرض مواد شيميايي سمي (مانند مواد مورد استفاده در برخي حشره‌كش‌ها، رنگ و پاك كننده‌ها و شوينده‌هاي خانگي)

پ ـ برخي داروها (مانند داروهاي مخصوص درمان روماتيسم مفصلي)

ت- بيماري‌هاي خود ايمني (مانند لوپوس)

ث - عفونت‌هاي ويروسي كه بر تراكم استخواني تاثير مي‌گذارد.

نوع درمان بستگي به ميزان حاد بودن كم خوني دارد. اين بيماري را مي‌توان با تعويض خون، مصرف دارو و يا پيوند مغز استخوان درمان كرد. كم خوني براي پيشرفت در بدن به گذر زمان احتياج دارد. در آغاز ممكن است هيچ علايمي بروز نكند و يا علايم بيماري بسيار خفيف باشد، اما با پيشرفت بيماري مي‌توان شاهد علايمي چون خستگي، ضعف، عدم توانايي در كار و تحصيل، كاهش دماي بدن، پريدگي رنگ پوست، ضربان قلب سريع، كوتاهي تنفس‌ها، درد سينه، سرگيجه، تحريك پذيري، كرخي و سردي دست‌ها و پاها و سردرد بود. تشخيص اين بيماري با انجام يك آزمايش خون امكانپذير است. در صورت مثبت بودن جواب آزمايش و ابتلا به كم خوني انجام آزمايشات ديگري نيز براي تشخيص نوع آن ضروري است. انتخاب نوع درمان كم خوني بستگي به علت بروز آن دارد. براي مثال، نحوه درمان كم خوني گلبول‌هاي داسي شكل با نحوه درمان كم خوني ناشي از رژيم غذايي فاقد آهن يا فوليك اسيد متفاوت است. از اين رو براي كشف بهترين روش معالجه بايد به متخصص مربوطه مراجعه كرد.

به روش‌هاي گوناگون مي‌توان مانع از بروز برخي انواع كم خوني شد كه مجموعه‌اي از آنها در زير آمده است؛

1- مصرف غذاهاي حاوي آهن زياد از جمله گوشت قرمز، ماهي، مرغ، تخم‌مرغ، ميوه‌هاي خشك شده، عدس و لوبيا، سبزيجات سبز برگ پهن مانند اسفناج، كلم و يا غله‌هاي حاوي آهن غني شده.

2- مصرف مواد خوراكي كه جذب آهن را در بدن افزايش مي‌دهد مانند آب پرتغال، توت فرنگي، كلم و يا ساير ميوه‌ها و سبزيجات حاوي ويتامين C.

3- خودداري از نوشيدن قهوه و چاي همراه با وعده‌هاي غذايي چرا كه اين نوشيدني‌ها جذب آهن در بدن را دشوار مي‌كند.

4- كلسيم جذب آهن را مشكل مي‌كند لذا براي به كار گرفتن بهترين روش براي مصرف كلسيم به ميزان مناسب و كافي با پزشك متخصص بايد مشورت كرد.

5- اطمينان از مصرف كافي فوليك اسيد و ويتامين B-12 در رژيم غذايي

6- مشاوره با پزشك براي خوردن قرص‌هاي مكمل آهن چرا كه مصرف اين قرص بدون مشورت با فرد متخصص صحيح نيست. اين قرص‌ها در دو نوع فروس و فريك ارايه مي‌شوند. جذب فروس در بدن بهتر صورت مي‌گيرد اما اثرات جانبي مانند تهوع، استفراغ و اسهال در پي دارد با اين حال اين اثرات جانبي را مي‌توان با كمك برخي اقدامات كاهش داد، از آن جمله اينكه ابتدا با نيمي از دوز تجويز شده شروع كرد و به تدريج آن را به دوز كامل رساند. قرص را در دوزهاي تقسيم شده مصرف كرد. قرص را همراه با غذا مصرف كرد و اگر نوعي از قرص آهن مشكلاتي ايجاد مي‌كند با متخصص مربوطه براي مصرف نوع ديگر مشورت كرد.

7- زناني كه باردار نبوده اما در سن بارداري قرار دارند بايد هر 5 تا 10 سال يكبار آزمايش كم خوني بدهند. اين امر حتي در شرايط سلامت بايد صورت گيرد. انجام اين آزمايش‌ها بايد از زمان نوجواني آغاز شود.

8- همچنين زناني كه باردار نيستند و در سن بارداري قرار دارند در صورت داشتن علايمي چون عادت ماهانه شديد و طولاني، مصرف آهن كم و يا تشخيص قبلي ابتلا به كم خوني بايد هر سال آزمايش خون بدهند. اكثر افراد از طريق يك رژيم غذايي سالم و منظم مي‌توانند از غذاهاي سرشار از آهن استفاده كنند اما برخي افراد نمي‌تواند آهن كافي بدست آورند كه مهمترين اين افراد دختران نوجوان و زنان در سن بارداري هستند كه يا در هر عادت ماهانه خون زيادي را از دست مي‌دهند يا بيش از يك بچه دارند و يا از IUD استفاده مي‌كند.

كودكان نوپا و زنان باردار نيز در اين گروه هستند. اين افراد بايد به طور دوره‌اي آزمايش كم خوني بدهند و در صورت فقر آهن حتما بايد با مشورت پزشك از مكمل‌هاي آهن استفاده كند كه نحوه درمان مشكل آنها بر عهده پزشك است.

                                                                                                                                                      پايان

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:کم خونی و انواع آن,بیماری کم خونی,بیماری غیرمیکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

سادیسم چیست ؟

ساديسم عبارت است از علاقه به آزار رساندن ديگران به صورت جسمي، رواني و جنسي، طوري که اين آزار رساندن موجب لذت و آرامش فرد آزاررسان شود.
چرا نام ساديسم براي آن انتخاب شده است؟
در اواخر قرن 18 در فرانسه نويسنده ‌اي به نام مارکي دوساد در نوشته‌ هاي خود ويژگي شخصيت اين ‌گونه افراد را بيان کرده بود. اصطلاح "ساديسم" را از نام "دوساد" گرفته ‌اند.
ويژگي ‌هاي شخصيتي فرد ساديسمي چيست؟
اين افراد از تحقير و تمسخر و آزار روحي يا جسمي و جنسي افراد به خصوص در حضور ديگران لذت زيادي مي‌ برند و گاهي رفتارهاي پرخاشگرانه يا جنايتکارانه از خود بروز مي ‌دهند.
ميزان شيوع اين اختلال چه قدر است؟
در ابتدا بايد عرض کنم اين ويژگي شخصيتي تا چند سال قبل، يعني تا زمان طبقه‌ بندي موسوم به "اي‌.‌اس‌.‌ام سه" به عنوان اختلال شناخته مي شد، ولي از زمان انتشار طبقه ‌بندي "اي‌.‌اس‌.‌ام چهار" از آن به عنوان يک ويژگي شخصيتي نام برده مي ‌شود و با وجود نادر بودن آن متاسفانه در زندگي روزمره به افرادي برخورد مي‌ کنيم که معيارهايي از اين ويژگي را دارند
بيان مثالهايي در اين مورد
در روابط روزمره در اجتماع به خصوص اداره‌ ها، ميهماني‌ ها و حتي مجامع علمي به افرادي برخورد مي ‌کنيم که از تحقير، تمسخر و کنايه زدن ديگران لذت مي ‌برند ، مثلا شوهري که در حضور ميهمانان همسر خود را شماتت و تحقير مي ‌کند، يا پدري که فرزندش را در جمع سرزنش مي کند، يا رئيسي که از آزار روحي کارمندان زيردست خود لذت مي‌ برد و يا معلمي که عادت به ناچيز شمردن و تحقير شديد دانش‌آموزان خود دارد.
آيا صرف تحقير ديگران ساديسم است؟
خير، همان‌گونه که در تعريف ساديسم ذکر شد، اين عمل(آزار جسمي، رواني و جنسي ديگران) بايد موجب ارضاي روحي و لذت و آرامش خود فرد شود.
اين افراد در روابط زناشويي، همسر خود را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده و احساس لذت مي ‌کنند.
چه عواملي موجب پيدايش اين ويژگي در شخصيت انساني مي‌ شود؟
هنوز علت کاملا مشخصي براي ديگرآزاري مشخص نشده است و اطلاعات کمي در مورد زمينه‌هاي ژنتيکي يا خانوادگي افراد مبتلا وجود دارد.
اين مشکل از چه سني شروع مي ‌شود؟
در دوران نوجواني و اوايل بزرگسالي خود را نشان مي ‌دهد و هيچ ‌گونه ارتباطي با سوء مصرف داروها، بيماري‌ هاي جسمي يا ضربه مغزي قبلي ندارد.
چه تفاوتي بين ساديسم و اختلال شخصيت ضد اجتماعي وجود دارد؟
در اختلال شخصيت ضد اجتماعي، فرد آزاررسان، به دليل لذت بردن ديگران را آزار نمي ‌دهد، ولي فرد مبتلا به ساديسم از آزار دادن و صدمه زدن به ديگران، احساس لذت مي ‌کند.
اين اختلال قابل درمان است يا خير؟
روان‌ درماني تحليلي و رفتاردرماني تا حدودي موثر هستند. ملاک‌ هاي شخصيتي از قبيل مکانيسم ‌هاي کپي ‌برداري، باورها و ويژگي ‌هاي رفتاري مدت زمان طولاني براي تثبيت شدن نياز دارند و به کندي تغيير مي ‌کنند.
رفتارهايي از قبيل بي‌ توجهي، گوشه‌ گيري و پايين بودن اعتماد به نفس در ايشان با چند ماه درمان، قابل تغيير هستند. شرکت در گروه‌ هاي خود ياري و همچنين خانواده درماني نيز مي‌ توانند موجب تغيير در رفتارهاي فرد شوند.
کاهش استرس‌ هاي محيطي مي ‌تواند موجب کاهش اضطراب يا افسردگي در مبتلايان شود.
داروها اثر محدودي دارند و در عين حال که مي ‌توانند سوء مصرف شوند و يا در اقدام به خود کشي استفاده شوند، اضطراب و افسردگي ايجاد شده را درمان مي‌ کنند.
اين اختلال چه عوارضي را به دنبال خواهد داشت؟
همانند ساير اختلالات روان‌ پزشکي، به مرور موجب کاهش عملکرد شغلي و اجتماعي فرد مي ‌شود.
نزديکان و يا همکاران وي، از او کناره ‌گيري مي‌ کنند و در مواردي که آزارهاي جنسي يا جسمي شديد باشد، مشکلات قانوني نيز پيدا خواهند کرد.
                                                                                                   منبع:   تبیان

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:سادیسم چیست,بیماری سادیسم,بیماری غیرمیکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

 تيك چيست؟

يك (tic) به حركات و يا اصوات ناگهاني، تكراري، متناوب، قالبي و كليشه اي، بدون ريتم (غير موزون) و غير ارادي اطلاق ميشود. تيك ممكن است براي ناظر غير قابل رويت باشد مانند سفت كردن عضلات شكم و يا تكان دادن انگشتان پا.
تقسيم بندي تيك:
1- تيك هاي حركتي ساده(simple Motor Tics): حركات بي معني، ناگهاني و كوتاه ميباشند. مانند: چشمك زدن، بالا انداختن شانه، بالا بردن بيني، حركت دادن دستها و پاها.
2-تيك هاي آوايي ساده(simple Phonic Ticsan) اصوات غير ارادي اي كه از بيني، گلو و دهان خارج ميگردند. مانند: سرفه كردن، صاف كردن گلو، بالا كشيدن بيني، خرخر كردن، آروغ زدن، تقليد اصوات حيوانات.
3- تيك هاي حركتي پيچيده(complex Motor Tics): حركاتي كه بيشتر هدفمند بوده و چندين عضله بطور هماهنگ در ايجاد آنها دخالت دارند. مانند: كشيدن لباس، لمس كردن ديگران، لمس كردن اشياء، شكلك درآوردن، نيشگون گرفتن، بوسيدن خود و يا ديگران، آب دهان انداختن، خاراندن، شانه زدن موها، ضربه با نوك انگشت، پريدن و لي لي رفتن، زبان درازي، لمس كردن بيني، بوييدن اشياء و افراد، حركات پرتابي، پژواك كرداري (echopraxia) (تكرار و تقليد غير ارادي حركات ديگران)، كوپروپراكسيا (copropraxia) (انجام حركات و ژستهاي قبيح، زننده، و ناپسند نزد جامعه)
4- تيك هاي آوايي پيچيده(complex Phonic Tics): آواهاي هدفمند تر و طولاني تر. مانند: پژواك گويي echolalia) (تكرار غير ارادي كلمات و جملات ديگران)، مكررگويي(palilalia) (تكرار غير ارادي كلمات و جملات خود)، مكررخواني(lexilalia)تكرار غير ارادي كلماتي كه خوانده ميشوند)، كوپرولاليا و يا بد دهني (coprolalia)(بيان واژه ها و الفاظ ركيك، قبيح و ممنوعه)،صحبت كردن با خود، تغيير دادن مكرر لحن گفتار، سوت زدن، خنديدن و فرياد كشيدن هاي ناگهاني.
انواع تيك بر حسب مدت پايداري:
1-تيك هاي گذرا: كمتر از 12 ماه تداوم مي يابند (نيازي به درمان خاصي ندارند).
2-تيك هاي مزمن: بيش از 12 ماه تداوم مي يابند (نياز به مراجعه به پزشك و درمان دارويي دارند).
نكاتي درباره تيك ها:
1-تيك ها با افزايش استرس، خستگي، هيجانات مثبت و منفي، و گرما، تشديد و افزايش مي يابند.
2-هر چه بيشتر حواس فرد مبتلا به تيك معطوف شود، تيك نيز افزايش مي يابد.
3-هنگامي كه فرد كاملا غرق انجام فعاليتي گردد بطوري كه تمام حواس خود را متمركز آن فعاليت خاص ميكند،،تيك نيز كاهش يافته و يا كاملا ناپديد ميشود.
4-تيك ها كاملا غير ارادي نيستند و فرد ميتواند براي مدت كوتاهي جلوي آنها را بگيرد.اما پس از مدتي ديگر مقابله با تيك غير ممكن گرديده و فرد ناچار به تسليم خواهد شد.تيك راهي است براي تخليه فشار ها و تنشهاي رواني و جسمي در فرد مبتلا،بنابراين سركوب آن استرس زا ميباشد.
5-معمولاً 25 درصد كودكان دچار تيك شده كه در اين ميان سهم پسران 4 برابر دختران است.
6-اغلب تيك ها با افزايش سن كودكان محو و برطرف ميشوند، اما در مواردي نيز ممكن است تيك در بزرگسالي نيز تداوم داشته باشد

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:تیک,تیک چیست,بیماری,بیماری غیر میکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

ريزش مو چيست؟

 
اكثر مردم روزانه بين 70 تا 150 تار موي سرشان را از دست مي دهند، كه عمدتا‏ً در حين شستشو، شانه زدن و يا بستن موي سر است.
معمولاً كم شدن موي سر هنگامي است كه ريزش مو بيشتر از رويش مو باشد. كم مو شدن وقتي قابل توجه است كه حدود 40% از چگالي موي سر از دست رود.
علل عمده ريزش مو:
موروثي: علت اكثر طاس شدگي ها استعداد ژنتيكي است. به عبارت ديگر، ريزش مو بخشي از آرايش ژنتيكي فرد است. اين صفت ژنتيكي فردي صفت طاسي مردانگي است و معمولترين علت كاهش مو، طاسي ژنتيكي يا كم مو شدن ژنتيكي نام دارد.
بيماري، شرايط خاص فيزيكي يا معالجه بعضي از بيماريها: اين مورد شامل تب بالا، بيماري تيروئيد، زايمان، پروتئين ناكافي در غذا، كمبود آهن، معالجات سرطاني، استفاده از داروهاي خاص و علل ديگر.
 
ريزش مو از دو طريق است:
ريزش موي تدريجي: نواحي مشخصي از مو ريزش مي كند در حالي كه باقي پوست سر يك پوشش كافي از مو را حفظ مي كند.
ريزش موي كلي: كاهش يكنواخت مو در تمام سر بدون اينكه رشد معمول مو ديده شود.
دسته بندي هاي متفاوتي از طاسي وجود دارد كه عبارت اند از:
طاسي آراتا: بيماري است كه نواحي مشخصي به شكل تكه اي طاس مي شود. معمولاً اگر درمان نشود 6 تا 12 ماه پس از بيماري بطور كامل طاس مي شود.
طاسي توتاليس: يك وضعيت غير عادي كه كل موي سر ريزش مي كند. علت اين بيماري ناشناخته است
طاسي يونيورساليس: ريزش كلي مو در همه بخشهاي بدن است.
آندروژنتيك طاسي: طاسي است كه به علت ژنتيكي است. اين عامل مي تواند تأثيرگذار بر مرد و زن باشد، اگرچه زنان استعداد به ارث بردن كامل طاسي را ندارند. اين وضعيت مي تواند در سنين نوجواني، 20 يا 30 سالگي باشد.جالب است بدانيد!
 
در داستان سامسون و دليله ديده مي شود كه در گذشته در تصور عوام، زور و نيرومندي با موي بلند ارتباط مستقيم داشته است. اينكه سرچشمه نيروي سامسون به علت موهايش بوده است. در ادامه دليله براي تنبيه سامسون سر او را تراشيده بود.
 
امروزه، اين تصور غلط در بسياري از جوانان غربي وجود دارد در حالي كه مردان زيادي احساس راحتي با طاسي سر مي كنند و حتي نامداران و پهلوانان زيادي با سرهاي طاس ورزش مي كنند بنابراين چنين نمونه هايي دليلي بر نفي اين افسانه است كه سر پر مو براي جوانان يا مردان افتخار محسوب مي شد.
ساختمان مو
هر مو همراه يك غده ترشحي مويي رشد مي كند، كه يك مجراي بسيار كوچكي از سلولها است كه به سطح پوست منتهي مي شود.هر تار مو يك ريشه و يك بدنه همراه اين غده دارد.
 
اگر شما ناگهان موي خود را بكشيد و آن را بالا نگهداريد تا انتهاي روشن تر مو كه همان ريشه مو است، آشكار مي شود. ريشه مو پيازي متورم شده سفيد رنگ در انتهاي عمقي تار مو است. ريشه بين 2 تا 4 ميليمتر زير سطح پوست است. هدفش توليد موي حقيقي كه همان بدنه موست، مي باشد. بدنه مو داراي هيچ بافت زنده اي نيست. بدنه مو شامل مواد پروتئيني پيچ دار در يك نظم طناب مانند و خيلي نازك است. اين بخشي از ساختماني است كه ما از اصطلاح معمول مو تصور مي كنيم.
 
 
                                                                                                                             منبع: ياد بگير دات كام
 

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:ریزش مو ,طاسی,موروثی,بیماری,بیماری غیر میکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

در مورد سينوزيت چه مي دانيد؟

سینوس‌ها در بدن ما چه وظیفه‌ای دارند؟
سینوس‌ها حفره‌های داخل استخوانی هستند و در استخوان‌های صورت قرار دارند. این حفره‌ها توسط مجرایی به بینی متصل هستند. سطح داخل سینوس‌ها با مژک‌هایی پوشیده شده که حرکت نوسانی به سمت حلق دارند. سینوس‌ها روزانه حدود یک لیتر ترشح دارند. مژک‌ها این ترشحات را همراه میکروب‌ها، گرد و غبار و مواد حساسیت‌زا به عقب می‌رانند. با هر بار بلع مقداری از بزاق دهان همراه با ترشحات سینوس‌ها بلعیده می‌شود. این ترشحات در لطیف نگه‌داشتن مخاط پوشاننده سینوس‌ها و بینی موثر است و در تمیز كردن هوایی كه از بینی به ریه می‌رسد، نقش مهمی ‌دارد.
 
 این حفره‌ها چه فایده‌ای برای بدن دارند؟
این حفره‌ها وزن سر را کم می‌کنند. اگر قرار بود استخوان‌های سر و صورت همه تو پر باشند سر بسیار سنگین می‌شد. از طرفی سینوس‌ها به عنوان ضربه‌گیر مغز عمل می‌کنند و قدرت دفاعی استخوان‌ها را بیشتر می‌کنند. اگر ضربه شدیدی به صورت وارد شود به دلیل وجود سینوس‌ها استخوان‌های صورت می‌شکند. درنتیجه نیروی واردشده کمتر به جمجمه و مغز منتقل می‌شود. این حفرات به بینی و مجاری تنفسی راه دارند و در زیبا شدن صدا موثر هستند. اگر سینوس‌ها عفونت کنند و پر شوند صدا حالت تودماغی پیدا می‌کند.
علائم بيماري چيست؟
معمولا بیمار از سردرد و احساس سنگینی سر شکایت دارد. سردرد با حرکت سر تشدید می‌شود؛ مخصوصا حرکت دادن سریع و ناگهانی سر به سمت جلو. قرار دادن سر بین زانوها و خم شدن به جلو سردرد را تشدید می‌کند. این درد در عرض چند روز شدیدتر می‌شود و ممکن است پشت چشم‌ها، دندان‌های آسیای بالا یا گوش تیر بکشد. معمولا کودکان دچار سرفه و بوی بد دهان می‌شوند. تب، علامت شایعی نیست و تنها در نیمی ‌از بیماران وجود دارد. ترشح زرد یا سبز و چرکی از بینی و وجود احساس خلط در پشت حلق هم از علایم شایع هستند. این ترشحات ممکن است باعث تحریک حلق و احساس حالت تهوع و استفراغ شوند. معمولا تنفس از راه بینی مشکل و صدای بیمار تودماغی می‌شود.
 
 آیا ارتباطی بین سرماخوردگی و سینوزیت وجود دارد؟
اگر علایم سرماخوردگی بیشتر از یك هفته باقی بماند، ممكن است به سینوزیت تبدیل شده باشد. سینوزیت معمولا به دنبال سرماخوردگی و آنفلوآنزا بروز می‌كند. عفونت اولیه، مخاط سینوس‌ها را ملتهب می‌‌کند. بدن هم در پاسخ ترشحات سینوس را افزایش می‌دهد. افزایش این ترشحات باعث می‌شود که دهانه سینوس‌ها تنگ شود. درنتیجه ترشحات و میکروب‌ها درون حفره سینوس تجمع می‌کند. به این ترتیب، سینوس به کانونی برای رشد و تکثیر میکروب‌ها تبدیل می‌شود. گاهی عفونت قارچی هم به این عفونت‌ها اضافه می‌شود.
 این علایم با سینوزیت مزمن چه تفاوتی دارند؟
اگر این علایم بیشتر از 4 هفته ادامه پیدا کنند، سینوزیت مزمن را به وجود می‌آورند. سینوزیت مزمن ممکن است تا سال‌ها بیمار را گرفتار کند. معمولا عوامل آلرژی‌زا، آسم و عفونت‌های باکتریایی باعث ایجاد سینوزیت مزمن می‌شوند. همچنین پولیپ بینی و اختلال ساختمانی بینی هم می‌توانند زمینه‌ساز سینوزیت مزمن باشند. حدود 20 درصد از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن، به پولیپ بینی مبتلا هستند.
 
 چگونه می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد؟
عوامل متعددی در پیشگیری از سینوزیت موثر هستند. رعایت بهداشت شخصی و شستن دست‌ها از مهم‌ترین عوامل هستند. باید از مواد آلرژی‌زا دوری کرد و آلرژی را تحت کنترل درآورد. سرماخوردگی را باید فورا درمان کرد. طولانی شدن سرماخوردگی، سینوس‌ها را در معرض عفونت قرار می‌دهد. دوری از دود سیگار و هوای آلوده بسیار کمک‌کننده است.
 سیگار چه تاثیری بر سینوس‌ها دارد؟
آلودگی هوا و استعمال سیگار می‌توانند حركات مژك‌ها را مختل کنند. اختلال حرکت مژک‌ها باعث تجمع ترشحات سینوس و رشد میکروب‌ها در این محیط می‌شود.
 
 چه راه‌های دیگری برای پیشگیری از سینوزیت وجود دارد؟
یک راه، این است که در خانه از دستگاه بخور و رطوبت‌ساز استفاده کنید. این کار باعث می‌شود ترشحات سینوس‌ها روان شوند و میکروب‌ها در سینوس تجمع نکنند. مایعات خیلی سرد ننوشید. به طور منظم ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید. از تماس با افرادی كه مبتلا به سرماخوردگی یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی هستند، اجتناب كنید.
در هوای خیلی گرم یا خیلی سرد نمانید. در منزل از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده كنید. مشروبات الكلی ننوشید زیرا باعث تورم مخاط بینی و سینوس‌ها می‌شوند. هنگام شنا شیرجه نروید.
 
از سفرهای هوایی پرهیز یا حداقل پیش از سفرهای هوایی از قطره ضداحتقان بینی استفاده كنید. رطوبت منزل خود را كنترل كنید. هوای خیلی خشك یا خیلی مرطوب، سینوزیت را تشدید می‌كند. عطر و ادكلن نیز می‌توانند باعث تورم مخاط بینی شوند بنابراین باید از آنها اجتناب كنید. حداقل روزی 7 لیوان آب بنوشید. هنگام خروج از منزل در فصول سرد سال، به وسیله شال و كلاه سینوس‌های خود را گرم نگه دارید. به منظور برخورداری از سیستم ایمنی قوی باید تغذیه مناسبی داشته باشید.
 
                                                                                                                                                               پايان
 

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 25 ارديبهشت 1390برچسب:سینوزیت,سینوزیت چیست,بیماری,بیماری غیر میکروبی, توسط غلامرضا غلامپور

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد