دانستنی های علوم تجربی

 

مناطق زلزله خيز جهان
مجله تايم در گزارشي شهرهاي بزرگ جهان را كه از نظر كارشناسان در خطر زلزله قرار دارند معرفي كرده است.
اين گزارش كه با عنوان « 5 زلزله بزرگ جهان در چه مناطقي رخ خواهد داد» منتشر شده است، به زلزله خيزي شهرهاي جهان و درصد آسيب‌پذيري شهرها اشاره كرده است.
 
لس‌آنجلس: زلزله هميشه بخشي از گذشته لس‌آنجلس را تشكيل داده است. در سال 1994 زلزله‌اي به‌شدت 7/6 ريشتر منطقه نورثريج اين شهر را به‌شدت لرزاند و با وارد كردن خساراتي وحشتناك به بزرگراه‌ها جان بيش از 70 نفر را گرفت و خسارتي بالغ بر 20 ميليون دلار را به بار آورد. اما اين تعداد در برابر خسارتي كه زلزله بعدي در لس‌آنجلس به‌جا خواهد گذاشت كاملا ناچيز است. آخرين زلزله بزرگ با شدت 9/7 در اين منطقه در حدود 152 سال پيش يعني در سال 1857 رخ داده است. پس از زلزله نورثريج در اين شهر اقدامات ايمني و ضد‌زلزله فراواني صورت گرفته و تجهيزات اورژانسي در اين شهر در حد بالايي بهبود پيدا كرده است.
 
توكيو: جمعيت توكيو در حدود 35 ميليون نفر است.در سال 1923 زلزله‌اي شديد اين شهر را لرزاند و در حدود 150 هزار نفر در اثر آن جان خود را از دست دادند. با وجود اينكه پس از اين زلزله ساختمان‌ها در ژاپن در برابر زلزله مقاوم‌سازي‌ شده و به مقاوم‌ترين ساختمان‌ها در جهان تبديل شده‌اند، زلزله‌اي مشابه سال 1923 كه به اعتقاد دانشمندان وقوع آن اجتناب‌ناپذير است، مي‌تواند در حدود 10 هزار انسان را به كام مرگ بكشاند و در حدود يك تريليون دلار خسارت مالي وارد كند.
تهران: تقريبا تمامي بخش‌هاي ايران روي سطوح زلزله‌خيز قرار گرفته و اين كشور از گذشته رنج زلزله‌هاي بسيار شديدي را تحمل كرده است. زلزله 8/6 ريشتري بم كه اين شهر باستاني را با خاك يكسان كرده و جان بيش از 30 هزار انسان را گرفته از تازه‌ترين اين وقايع است. پيش‌بيني مي‌شود وقوع زلزله‌اي مشابه زلزله بم براي شهر تهران كه بيش از 7ميليون نفر در آن ساكن هستند فاجعه‌اي وحشتناك خواهد بود. ساختمان‌هاي اين شهر متفاوت از ساختمان‌هاي مقاوم شهرهايي مانند توكيو و سانفرانسيسكو، كاملا سست بوده و بسياري از ساكنان خانه‌هاي بتني غيرمقاوم درصورت وقوع زلزله‌اي شديد به كام مرگ خواهند رفت. زماني وزارت بهداشت ايران اعلام كرده بود كه درصورت وقوع زلزله‌اي 7ريشتري بيش از 90 درصد از بيمارستان‌هاي تهران نابود خواهد شد. اين شهر به‌اندازه‌اي در خطر زلزله قرار دارد كه گفت‌وگوهاي متعددي درباره تغيير دادن پايتخت صورت گرفته است.
شمال غرب اقيانوس آرام: ساكنان منطقه باران‌خيز كاسكاديا (منطقه‌اي در محدوده اورگان تا بريتيش كلمبياي جنوبي) شايد معتقد باشند كه زلزله يكي از مشكلات همسايگان آنها در ايالت كاليفرنياست اما اين منطقه درواقع روي يكي از خطرناك‌ترين گسل‌هاي جهان قرار گرفته و نكته قابل تامل اين است كه زلزله‌هاي بزرگ در اين منطقه به ندرت رخ مي‌دهد. جديدترين زلزله‌اي كه در تاريخ اين منطقه ثبت شده است به سال 1700 تعلق دارد كه زلزله‌اي بسيار قدرتمند (قدرت آن در مقياس ريشتر برابر 2/9 برآوردمي‌شود) اين منطقه را لرزاند. ركوردهاي زمين‌شناسي، دوره وقوع زلزله‌هاي شديد در اين منطقه را هر 500سال ثبت كرده‌اند.
اندونزي: منطقه حلقه آتش نيم‌دايره‌اي كه از صفحات زميني فعال و آتشفشان‌هاي خروشان در كناره اقيانوس آرام برخوردار است، منطقه‌اي است كه از نيوزيلند تا شيلي را در بر مي‌گيرد. اين منطقه زلزله خيزترين بخش سياره زمين است و بر همين اساس متحمل زلزله‌هاي شديد، انفجارهاي آتشفشاني و تسونامي‌هاي متعدد شده است. به گزارش مهر، آخرين تسونامي كه در اين منطقه رخ داده است در اثر زلزله‌اي با شدت 3/9 در ساحل شمالي سوماتراي اندونزي رخ داده و در حدود 230 هزار كشته بر جا گذاشته است. اندونزي به‌صورت مداوم درمعرض وقوع زلزله قرار دارد كه آخرين آن در سپتامبر سال‌جاري با شدت 6/7 در حدود هزار كشته بر جا گذاشت.
 

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:مناطق زلزله خیز جهان, زلزله در جهان, توسط غلامرضا غلامپور

 

                             مناطق آتشفشانی در ايران
 
 
فعالیت های آتشفشانی کواترنر در حقیقت ادامه فعالیت های ترشیاری در ایران است و در مناطقی که آتشفشانهای کواترنر فعالیت داشته اند، عموما آتشفشانهای ترشیاری نیز با شدت بیشتری فعال بوده اند.
آتشفشان های جوان فعالیت خود را از دوره میوسن به ویژه میوسن بالایی و یا دوره میوپلیوسن شروع کرده اند و تا کواترنر ادامه یافته اند. مهمترین مناطق آتشفشانی نئوژن کواترنر در ایران به صورت ذیل می باشد:
1- آتشفشان دماوند:
مخروط آتشفشانی دماوند در شرق تهران و 60 کیلومتری ( فاصله هوایی ) آن با مختصات “24 ‘06 520 طول شرقی و “05 ‘57 350 عرض شمالی واقع شده است. نزدیکترین شهرها به این آتشفشان به ترتیب عبارتند از: رینه (در دامنه جنوبی) ، پلور، دماوند و فیروزکوه ( در شرق ). گسترش گدازه ها و مواد آذر آواری در دماوند در حدود 400  کیلومتر مربع و در محدوده ای به طول ‘18 520 تا ‘59 510 و عرض “30 ‘04 360 تا “38 ‘48 350 را شامل می شود.
ارتفاع قله آتشفشانی دماوند از سطح دریا 5610 متر می باشد. 2 مسیر برای صعود به قله وجود دارد؛مسیر اول جنوب شرق که مسیر نسبتا آسانی است و مسیر دیگری مسیر شمالی که صعود از طریق آن بسیار مشکل و خطرناک است. زمستان های منطقه دماوند بسیار سرد همراه با یخبندان و تابستانهای آن معتدل می باشد. در بیشتر ماه های سال قله آتشفشانی دماوند پوشیده از برف است و مناسبترین ماه برای صعود به قله، مرداد ماه می باشد. بخشی از سفیدی قله دماوند که در مرداد ماه قابل مشاهده است، متعلق به گوگردهای متصاعد شده از دهانه مخروط می باشد. مخروط آتشفشانی دماوند در شرق البرز مرکزی قرار دارد. اگر البرز غربی و شرقی را امتداد دهیم، در محل دماوند این دو امتداد از هم دور می شوند.
آتشفشان البرز مربوط به ولکانیسمی است که در کواترنر در البرز مرکزی رخ داده است. تمامی ساختمانهای تکتونیکی از جمله: گسلها ها، تراست ها، چین های البرز مرکزی که در منطقه دماوند وجود دارند، زمانی که به محدوده گدازه ها می رسند، محو می شوند. آتشفشان دماوند به صورت مخروط نامتقارنی است که در قسمت جنوب غرب آن گدازه ها گسترش بیشتری دارند. ریفت مخروط آتشفشانی بیانگر این موضوع است که فعالیت این آتشفشان منحصر به دهانه مرکزی نبوده است بلکه دهانه های جانبی نیز در ایجاد مخروط نقش داشته اند. تعدادی دهانه جانبی در ارتفاعات بالای مخروط در سمت جنوب غرب و شمال شرق قرار دارند اما فعالیت اصلی این آتشفشان از دهانه مرکزی آن صورت می گیرد.
در ترکیب سنگ شناسی آتشفشان دماوند بر اساس میزان Sio2 و ترکیب کانی شناختی آن 3 گروه سنگی قابل تفکیک هستند:
 
الف سنگ های بازیک: که این سنگ ها در محدوده پلور و رینه و پل ورکوه دیده می شوند. این سنگ ها نسبت به دیگر سنگ های دماوند قدیمی تر می باشند. زیرا بر روی سنگ های بازیک منطقه پلور مقدار کمی گدازه های حدواسط (تراکی آندزیت) مشاهده می شود. این گدازه ها تنها در دامنه های کم شیب دماوند مشاهده می شوند و مقدار آنها از سایر سنگ ها کمتر است. این گدازه ها به علت درصد Sio2 پائین و سیالیت بالا دارای وسعت بیشتری است.
 
ب سنگ های حدواسط: که حجم اصلی سنگ های آتشفشانی منطقه را دارا است شامل گدازه ها و سنگ های آذرآواری می باشد و ترکیب کانی شناختی تراکی آندزیت و تراکیت دارند. تغییرات سنگ شناسی و ژئوشیمیایی تراکی آندزیت ها و تراکیت ها تدریجی بوده و انواع حدواسط بین این دو فراوانند.
ج سنگ های اسیدی: که مرز بین سنگ های اسیدی و حدواسط در سنگ های آتشفشانی دماوند تدریجی است. این سنگ ها در دامنه قله شمالی کوه هاره و با ضخامت حدود 100 متر بر روی آهک های لار قرار گرفته اند.
این گدازه ها به طور متناوب همراه با مواد توفی به شدت دگرسان شده می باشند.
این گدازه ها متراکم و قرمز رنگ بوده و فنوکریست های پلاژیوکلاز و هورنبلند در آنها قابل تشخیص است.
د- سنگ های ولکانی کلاستیک که در بخشهای جنوبی، شرقی و غربی دماوند بیشتر دیده می شود و در بخشهای شمالی کاهش می یابد. سنگ های ولکانو کلاستیک به 2 دسته پیروکلاستیک و اپی کلاستیک تقسیم می شوند. نهشته های پیروکلاستیک شامل انواع توف های آتشفشانی دماوند شامل موارد زیر می باشند:
I  توف های شیشه ای دره هزار، توف تراکیتی جنوب قله دماوند، توف شیشه ای شمال دماوند و توف شیشه ای پومیسی رینه.
II  برش آتشفشانی دماوند.
III  نهشته های ریزشی پومیسی.
IV  نهشته های جریانی پیروکلاستیک غرب دماوند و بالای روستای آبگرم.
V  نهشته های جریانی بلوک و خاکستر.
VI  نهشته های اپی کلاستیک که در بخشهای جنوبی و شرقی دماوند قابل مشاهده است.
در ارتباط با نحوه تشکیل آتشفشان دماوند نظریات مختلفی ارائه شده است که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد:
اوسینیکو ( 1930 ) معتقد است که منطقه گسلها دار اسک و آبگرم باعث بالا زدن گدازه ها شده است.
کریستا ( 1940 )، یک خمش در کمان البرز را مسبب تشکیل آتشفشان دماوند دانسته است.
آلن باخ ( 1966 )، معتقد است که گسلها های تشکیلات رسوبی موجب صعود گدازه ها به سطح زمین گشته اند.
جانگ و همکاران ( 1975 )، با اعتقاد بر برخورد صفحات عربستان و اوراسیا، فرورانش صفحه عربستان در امتداد سطح بینوف و ذوب این صفحه در اعماق و ایجاد ماگمای آتشفشانی، علت پیدایش نمونه های کالکوآلسکالن ایران مرکزی را مربوط به عمق زیاد این منطقه ذوب می دانند که در نتیجه دور بودن از تراست و عمق زیاد ذوب، سنگ های آتشفشانی آلکالن آشکار شده اند.
بروس و همکاران ( 1977 ) با توجه به ترکیب شیمیایی گدازه های دماوند آن را آتشفشان ویروس و دور از زاگرس در نظر گرفته و تشکیل آن را مرتبط با برخورد صفحه عربستان و اوراسیا و فرورانش نوع خاص و ذوب پوسته اقیانوسی می دانند.
علی درویش زاده (1364) عقیده دارد که آخرین حرکت کمپرسیونی (فشارشی) که فلات ایران را تحت الشعاع قرار داده و سبب چین خوردگی، بالا زدگی و جمع شدن پوسته قاره ای ایران گردیده، محل تاشدگی البرز را هم تحت فشار قرار داده است و این فشار موجب فعال شدن شکستگی های عمیق و خروج مواد مذاب گردیده است.
نوگل سادات (1985) معتقد بود که حرکت گسلها هایی که دارای خمیدگی هستند، باعث ایجاد یک منطقه کشش در محل خمیدگی گشته و آتشفشان دماوند نیز اثر چنین پدیده ای است.
ایران نژاد (1370) معتقد است که گسلها های عمیق منطقه می توانند شرایطی را ایجاد کنند که از طریق آن ماگمای آلکاسن به سطح زمین برسد. گسلها های اسک، بایجان، نوا، سفیدآب، شاهان دشت و ورارود در منطقه شناخته شده و تا زیر دماوند ادامه دارند.
 
2- آتشفشان سهند:
این آتشفشان در 40 کیلومتری جنوب تبریز با ارتفاع حداکثر 3710 متر واقع شده است. تعیین سن مطلق گدازه های مختلف آن سن 12 تا 140 هزار سال را نشان می دهد (1356). به عقیده معین وزیری فعالیت های آتشفشانی سهند در چندین مرحله صورت گرفته اند و در بین این مراحل آرامش نسبی وجود داشته است. وفور خاکستر به همراه قطعات یومیسی تا فواصل دور پراکنده شده اند که نشان گر انفجارات شدید آتشفشان سهند است.
بلندترین قله، مجموعه متناوبی از برش، پیروکلاستیک ها و آهک سیلیسی است که طی دو مرحله فعالیت به وجود آمده اند. مرحله اول به صورت انتشار روانه های برشی و مرحله دوم شامل خروج گدازه های داسیتی است. ترکیب سنگ شناختی سهند شامل آندزیت، داسیت، ریوداسیت و ریولیت به همراه مواد آذرآواری فراوان می باشند. ماگمای تشکیل دهنده این سنگ ها اشباع از سیلیس بوده و دارای آلومینیوم زیادی است.
مطالعه این آتشفشان نشان می دهد که ولکانیسم در آب صورت گرفته و آثار انواع ماهی در مناطق اطراف توده سهند بیان گر آن است که سهند را دریایی کم عمق فرا گرفته است. با آغاز فعالیت این آتشفشان در اواسط دوره میوسن و ایجاد شرایط نامطلوب، گروهی از پستانداران به صورت دسته جمعی از بین رفته اند که آثار این جانوران در حوضه های رسوبی اطراف مشهود است.
توده آتشفشانی سهند در واقع یک استراتوولکان شامل پیروکلاست ایگنمبریت و گدازه است که توسط دودکش های مختلف و پراکنده در یک منطقه وسیع بیرون ریخته شده اند. در فاصله دوره های آتشفشانی سهند، رسوبات سیلابی رودخانه ای و یخچالی تشکیل شده اند که غالبا تا شعاع چندین ده کیلومتری اطراف مراکز آتشفشان گسترش یافته اند. توده آتشفشانی سهند به وسعت بیش از 3000 کیلومتر مربع، رسوبات دوره میوسن و قدیمی تر را پوشانده است. تشکیلات ولکانو سدیمنت آن به شعاع چند ده کیلومتر از دامنه های سهند به طرف جلگه های اطراف گسترش یافته اند.
 
3- آتشفشان سبلان:
این آتشفشان در باختر شهر اردبیل به ارتفاع 4811 متر قرار دارد که در واقع خط تقسیم حوضه های آبریز ارومیه و رودخانه ارس به شمار می رود. رشته کوه آتشفشانی خاموش سبلان از دره قره سو در شمال غرب اردبیل شروع و در جهت شرقی غربی به طول 60 کیلومتر و عرض تقریبی 48 کیلومتر تا کوه قوشاداغ در جنوب اهر ادامه می یابد. مخروط آتشفشانی سبلان از نوع چینه ای است که گدازه های آن سطحی معادل 1200 کیلومتر مربع را اشغال کرده اند. مخروط سبلان ساختمان مرکزی عظیمی است که بر روی یک سیستم هورست با روند شرقی غربی قرار گرفته است.
دیدون و ژرمن ( 1976) سن این آتشفشان را پلیوکواترنر می دانند. اما باباخانی، سکویه و ریو (1369) اظهار می دارند که نخستین جریان گدازه سبلان بر روی توف ها و کنگلومرا های الوار قرار دارند که از نهشته های کواترنر پیشین حوضه مشکین شهر هستند. دیدون و ژرمن فعالیت آتشفشانی سبلان را به 3 بخش تقسیم می کنند:
الف جریانات گدازه ای سبلان کهن که بیشترین بخش کوه سبلان را در بر میگیرد و شامل آندزیت های زیرین و میانی و جریان گدازه داسیتی است.
ب فرونشست که بخش مرکزی ساختمان پیشین گسیخته شده که نتیجه آن ایجاد یک فرورفتگی دایره ای به قطر 20 کیلومتر است و همزمان با فرونشست کالدار، فوران های انفجاری نیز روی داده است و از مواد آذرآواری تشکیل شده است.
ج گنبدها و جریانات گدازه ای سبلان جوان که پس از فروریزش کالدار، فوران مواد آتشفشانی صورت گرفته که بلندترین بخش های مرکزی آتشفشان را تشکیل می دهند.
لازم به ذکر است که فعالیت های آتشفشانی سبلان از نوع آلکالن سریک است.
4- آتشفشان تفتان:
تفتان یک آتشفشان جوان و نیمه فعال به سن پلیوسن کواترنر در بلوچستان و 50 کیلومتری شهر خاش قرار دارد. ارتفاع این آتشفشان از سطح دریا 4050 متر و از دشت های اطراف 2000 متر است. این آتشفشان در روی فیلیش های کرتاسه بالایی و ایوسن بنا شده است. اولین فوران تفتان شامل گدازه ها و سنگ های پیروکلاستیک با ترکیب داسیت و ریوداسیت در 20 کیلومتری غرب شمال غرب قله فعلی شروع شده است ( گانسر 1966 ).
فعالیت مجدد تفتان شامل: گدازه های داسیتی و آندزیتی متعلق به اواخر پلیوسن در 10 کیلومتری شمال غرب پس از یک آرامش منجر به تشکیل طبقات اگلومرا، یک انفجار مهم در 2 کیلومتری جنوب قله امروزی به وقوع پیوسته که اثر آن امروزه به صورت گودال فرسایشی دیده می شود.
یکی از ویژگی های جالب در تفتان، ناهماهنگی کانی شناسی و تحول معکوس کانی ها در آندزیت های کواترنر این آتشفشان دیده می شود. در گدازه های تفتان سنگ های بازیک مشاهده نمی شود. سنگ های آذرآواری و توف های پومیسی بخش وسیعی از شرق و جنوب غرب آتشفشان تفتان را می پوشانند که این سنگها عمدتا از پومیس و پرمیسیت تشکیل شده اند.
 
5-آتشفشان بزمان:
سنگ های آتشفشانی نفوذی شمال گودال جازموریان مجموعه سنگ های ماگمایی بزمان را شکل می دهند. این کمپلکس ماگمایی جزء زون ماگمایی ارومیه دختر محسوب می شوند. سنگ های نفوذی منطقه بزمان از گرانیت آلکالن پورفیری با فلدسپات های پتاسیم دانه درشت، گرانیت های دورنیلنددار، گرانودیوریت تا کوارتز دیوریت تشکیل شده اند که دارای 64 تا 74 میلیون سال سن می باشند.
سنگ های خروجی این منطقه شامل سنگ های داسیتی، آندزیت داسیتی و بندرت ریولیت، ایگنمبریت و توف های شیشه ای متبلور تشکیل می دهند که در جنوب شرق آتشفشان بزمان رخنمون دارند. سنگ های آتشفشانی بزمان عمدتا آندزیت، بازالت و کمی الیوسن بازالت می باشند. آتشفشان دارای ساختمان استراتوولکان پیچده ای می باشد و انواع گدازه های آندزیتی، داسیتی و ریوداسیتی در دامنه شرقی آن زیادتر است. مخروط اصلی این آتشفشان از اجتماع برش های ایگنمبریتی، پرمیس و گدازه تشکیل شده که به طور متناوب قرار گرفته اند.
6-آتشفشان آرارات:
آرارات یک آتشفشان استراتوولکان است که وسعتی در حدود یک هزار کیلومتر مربع را اشغال کرده است. این آتشفشان در محل تلاقی شکستگی های بزرگ با جهت شرقی غربی و غربی جنوب شرقی قرار گرفته است. در منطقه آرارات، بر روی رسوبات کواترنر، توف های قرمز تحتانی و سپس گدازه های آندزیتی، داسیتی و ریوداسیتی ریخته شده اند و در پایان نیز روانه های بازالتی منطقه را می پوشانند.
سنگ های آتشفشانی آرارات (به غیر از بازالت ها) به دو سری غنی از ایتریم و فقیر از ایتریم تقسیم می شوند که هر دو سری شامل آندزیت، داسیت و ریوداسیت است اما بازالت ها به

javahermarket

ارسال در تاريخ یک شنبه 8 خرداد 1390برچسب:آتشفشان در ایران,مناطق آتشفشانی, توسط غلامرضا غلامپور
ارسال در تاريخ شنبه 7 خرداد 1390برچسب:تصاویری از سونامی ژاپن, توسط غلامرضا غلامپور

 

علائم پيري درمردان
 
نشانه هاي پيري در مردان از سن 35 تا 65 خود را نشان مي دهند. و اين زماني است كه سطح هورمونهاي آنها (بخصوص تستروژن) كاهش مي يابد. تستروژن هورموني است كه به مردان در انجام اعمال جنسي، توليد اسپرم، رشد مو در بدن و اطراف اندام جنسي، شكل گرفتن عضلات و استحكام استخوانها كمك مي كند. كم شدن اين هورمون در مردان با افزايش سن طبيعي است. برخلاف زنان كه در زنان يائسگي قدرت باروري خود را از دست مي دهند، مردان قدرت باروري خود را از دست نمي دهند. اما تغييرات سطح هورمون مي تواند باعث عوامل مختلفي در آنها شود. افراد مختلف تجارب مختلفي داشته اند سطح هورمون در بعضي افراد بيش از ديگران پايين مي رود و بعضي از مردان عوارض بيشتري از ديگران نشان مي دهند.
كاهش سطح هورمون روي بدن مرد تأثير مي گذارد كه داراي نشانه هاي زيادي است:ــ احساس افزايش وزن
ــ بدخوابي
ــ كم شدن ميل جنسي
ــ احساس زود رنجي و عصبانيت
ــ مشكل داشتن در عمل نعوظ
ــ عصبانيت
ــ مشكلات حافظه و تمركز ذهني
ــ كم شدن حجم عضله
ــ افزايش ادرار
ــ كسالت و افسردگي
ــ كم شدن انرژي
--ريزش مو و كاهش استحكام استخوانها
اگر شما اين نشانه هاي كاهش سطح تستروژن را داريد، با دكتر خود صحبت كنيد. شما مي توانيد سطح اسن هورمون را با يك آزمايش خون ساده اندازه گيري كنيد. چون سطح تستروژن طبيعي موجود در خون براي افراد مختلف متفاوت است. تشخيص كاهش سطح هورمون مشكل است ولي اگر قبلاً اين آزمايش را انجام داده باشيد مي توان آن را مقايسه كرد يا حداقل اين يك ميزان براي مقايسه با آزمايشهاي بعدي مي تواند ثبت شود. اگر سطح هورمون شما كم شده است بهتر است با يك متخصص غدد يا اورولوژيست تماس بگيريد تا مشكل شما را درمان كند.
 
               

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:پیری در مردان , علائم پیری, توسط غلامرضا غلامپور

 


طاسی با الگوی مردانه شایع‌ترین نوع ریزش مو است و معمولا شامل عقب‌رفتن خط رویش مو از جلوی سرو طاسی فرق سر می‌شود.
این عارضه معمولا ناشی از عوامل هورمونی و ژنتیکی است.
ریزش مو هنگامی رخ می‌دهد که فولیکول یا پیاز مو ـ حفره‌ای درون پوست - در طول زمان تحلیل می‌رود.
موی درون این فولیکول بتدریج کوتاه‌تر و نازکتر می‌شود، تا زمانی که دیگر مویی درون فولیکول باقی نمی‌ماند.
با وجود آنکه طاسی مردانه هیچ عارضه مستقیم پزشکی ایجاد نمی‌کند، مردانی که از ظاهر جسمی خود ناراحت هستند ممکن است ازداروهایی تجویزشده بوسیله پزشک استفاده کنند تا رشد مجدد موهایشان را تحریک کنند و از ریختن بیشتر موها جلوگیری کنند.

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:طاسی سر ,طاسی درمردان, توسط غلامرضا غلامپور

 

              
حشرات چگونه نفس مي‌كشند؟
اين سوالي است كه در ذهن هركسي شكل نمي‌گيرد، اما دانشمندان تلاش زيادي براي يافتن پاسخ اين سوال كرده‌اند. به گزارش ايرنا به نقل از ماهنامه علمي "دانشگر" آنچه بسيار جالب است اين است كه حشرات ريه ندارند ، پس چگونه نفس مي‌كشند؟
براي رسيدن به جواب اين سوال دانشمندان موزه فيلد در شيكاگو و آزمايشگاه ملي آرگون قوي‌ترين آزمايش اشعه ايكس را كه بسيار دقيق‌تر از آزمايشهاي بيمارستانها است انجام دادند.
پس از انجام اين آزمايش آنها توانستند از چگونگي تنفس حشراتي همچون سوسك‌ها، جيرجيرك‌ها و يا مورچه‌ها فيلم برداري كنند.
آنها اين كار را با دم و بازدم هوا در لوله‌هاي بسيار ظريف اكسيژن انجام مي‌دهند ، هنگام استراحت ، اين موجودات در هر ثانيه تا نيمي از هواي درون لوله‌هاي اصلي اكسيژنشان را تعويض مي‌كنند، آنها اين كار را تقريبا به همان سختي نفس كشيدن يك فرد بعد از انجام يك ورزش ملايم انجام مي‌دهند.
آزمايش‌هاي اشعه ايكس پنجره جديدي را به دنياي درون اين موجودات بسيار كوچك كه تا به حال هيچ كس نديده بود گشود، اين گذرگاه‌هاي ظريف و كوچك اكسيژن به سوراخ‌هاي بسيار ريزي كه برروي پوشش خارجي حشرات قرار دارند متصل هستند.
در طول دهه‌هاي متمادي دانشمندان فكر مي‌كردند هوا تنها از طريق اين سوراخ‌ها به بدن اين موجودات وارد مي‌شود ، اما آزمايش‌ها نشان داد علاوه بر آن ، كيسه‌هاي هوايي نيز نزديك بالها ، پاها و شكم اين حشرات وجود دارد كه هوا را به درون بدنشان تلمبه مي‌كند، بنابراين به نوعي نقش ريه‌هاي ما را در مكش هوا به درون و بيرون بدن حشرات بازي مي‌كنند.
به نظر رابرت دودلي، محقق دانشگاه كاليفرنياي بركلي "با كشف اين مطلب، گام بزرگي در جهت پيشرفت علم حشره شناسي برداشته شد "، البته تكنولوژي مورد استفاده در انجام اين كشف نيز همان !

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:نفس کشیدن حشرات , حشرات, توسط غلامرضا غلامپور

 

                              در باره و حشرات بدانيد؟ كه ...
 پرندگان (Birds):

پرندگانمهره داران خونگرمی هستند که بال، پر و یک منقار دارند، دندان ندارند، اسکلتی دارندکه در آن استخوان های زیادی با هم ترکیب شده است. پرندگانی که پرواز می کننداستخوان های قوی، کم وزن و ماهیچه های پرواز قدرتمند دارند ، در این مجموعه پروازحیرت آور مرغ مگس خوار که بال های خود را با سرعت بسیار زیاد به هم می زند به صورتآهسته به نمایش در می آید .

حشرات (Insects) :

ششمین قسمت از اینمجموعه وارد دنیای اعجاب انگیز حشرات می شود. فراوان ترین موجودات روی زمین هستند ؛حشرات را می توان بزرگترین گروه از بند پایان دانست که تا کنون حدود یک میلیون گونهاز آنها کشف شده است و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود. حشرات یا شش پایانساکن خشکی هستند و بعضی بطور ثانویه آبزی شده‌اند. سر 6 قطعه وسینه 3 قطعه است کهمعمولا دارای 3 جفت پا و دو جفت بال است. شکم اصولا 11 قطعه بدون زواید حرکتی دارد. چشمها مرکب و ساده‌اند. بیش از 800 هزار گونه دارند
شکارچیان و طعمه ها (Hunters and Hunted):


javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:حشرات , دانستنی در باره حشرات, توسط غلامرضا غلامپور

 

 
در مورد خزندگان بدانيد؟ كه ...
خزندگان اولین جانورانی هستند که توانسته‌اند از زندگی درخشکی را بطور کامل تحمل نمایند. سطح بدنشان از پوست خشک و شاخی پوشیده شده است.آنهاممکن است خیلی ابتدایی و اولیه به نظر بیایند اما همچنان در حال سیر تکاملی خوهستند .در این قسمت جانوارانی از این تیره را مشاهده می کنیم که تاکنون کمتر بهآنها پرداخته شده است .از جمله اژدهای کومودو ، وزغ های غول پیکر و انواع سوسمار،رتیل ها ، مارها و ... اژدهای کومودو بزرگترین مارمولک روی زمین است ،خزنده‌ای باطول ۳ متر و وزنی بیش از ۱۳۶ کیلوگرم ! قادر به شکار حیوانات بزرگی مانند آهو وگراز ، گاومیش و حتی انسان است. در هر وعده غذایی میتواند تا ۸۰ درصد وزن خود تغذیهکند ! جانورانی که بتوانند پس از گاز گرفته شدن از چنگ این درنده بگریزند، نهایتاتا یک روز زنده می مانند. بزاق این جانور حاوی ۵۰ نوع باکتری سمی است که وارد خونطعمه شده و در مدت ۲۴ ساعت او را از پای در می‌آورد. در همین مدت است که اژدهایکومودو به آرامی و با کمک حس بویایی خود حتی کیلومترها در تعقیب بوی جسد، به شکارخود دست می‌یابد.

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:دانستنی در باره خزندگان, خزندگان, توسط غلامرضا غلامپور

 

 
در مورد پستانداران  بدانيد كه...(Mammals) :

پستانداران موفقترین گروهجانوران در سیاره ما به شمار می آیند ، باهوش ، خونگرم و دارای بنیان خانواده قویتر نسبت به دیگر گونه ها ، این مجموعه به شناساندن پستانداران گوناگونی می پردازدکه به معرفی تعدادی از آنها می پردازیم:

کوآتی ، فیل های آفریقایی ، شیر ها، کفتار ، خفاش ، گوزن شمالی

اسب آبی یک جانور پستاندار گیاه خوار ساکنآفریقا می‌باشد.با آنکه چاق و سنگین هستند و در ضمن پاهای کوتاهی نیز دارند اما بهراحتی می‌توانند از یک انسان پیشی بگیرند.اسبهای آبی می‌توانند با سرعت ۴۸ کیلومتردر ساعت در مدت زمان کوتاهی از یک دونده المپیکی سبقت بگیرند.اسب آبی آفریقایی ازحیوانات خطرناک و تهاجمی به حساب می‌آیند و در صورتی که انسان به ایشان نزدیک شودبه انسان حمله می‌کنند و مرگ آورند
 
نهنگ گوژپشت ، امروزه در حدود ۸۰ هزار نهنگگوژپشت در آب‌های جهان وجود دارد،این نهنگ‌ها هر ساله ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرتمی‌کنند.نهنگ گوژپشت یک حیوان آکروباتیک است و اغلب به سطح آب می‌پرد و خود را بهآب می‌اندازد. خوراک آن‌ها بیشتر کریل و ماهیان ریز است. نهنگ‌های گوژپشت در فصلزمستان روزه می‌گیرند و تنها از چربی ذخیره خود تغذیه می‌کنند.نهنگ‌های گوژپشت ازنوعی یاخته مغزی برخوردارند که تنها در انسان‌ها، میمون‌های بزرگ‌پیکر و دسته‌ای ازجانوران آبزی مانند دلفین‌ها دیده می‌شود.نهنگ گوژپشت ، امروزه در حدود ۸۰ هزارنهنگ گوژپشت در آب‌های جهان وجود دارد،این نهنگ‌ها هر ساله ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرتمی‌کنند.نهنگ گوژپشت یک حیوان آکروباتیک است و اغلب به سطح آب می‌پرد و خود را بهآب می‌اندازد. خوراک آن‌ها بیشتر کریل و ماهیان ریز است. نهنگ‌های گوژپشت در فصلزمستان روزه می‌گیرند و تنها از چربی ذخیره خود تغذیه می‌کنند.نهنگ‌های گوژپشت ازنوعی یاخته مغزی برخوردارند که تنها در انسان‌ها، میمون‌های بزرگ‌پیکر و دسته‌ای ازجانوران آبزی مانند دلفین‌ها دیده می‌شود.

 

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:پستانداران,دانستنی هایی در باره پستانداران, توسط غلامرضا غلامپور

 

در باره ماهیها بدانيد كه ... (Fish) :

متنوع ترینگروه از مهره داران که در رودخانه ها ، دریاچه ها و دریاها و اقیانوس های جهانزندگی می کنند .در این مجموعه با کمک تکنولوژی دوربین های پیشرفته ، حرکات و رفتارماهیهای بسیار سریع از جمله بادبان ماهی و ماهی پرنده به صورت حرکت آهسته نمایشداده می شود. دلقک ‌ماهی یکی از گونه‌های ماهی از خانواده شقایق‌ماهیان است. درحدود بیست و هشت گونه از دلقک‌ماهی‌ها شناسایی شده‌است. این گونه از ماهی ها در آبهای شور زندگی می‌کنند.

گل‌خورک ،بدن خاکستری، اولین باله پشتی متمایل بهارغوانی پوشیده با لکه‌های تیره، دومین باله پشتی دارای ۲ یا ۳ ردیف لکه‌های سفیددوکی شکل است. ساحل رودهایی که دارای ساحل ماسه‌ای توام با گل و لای باشند. در درونبستر نقب‌هایی حفر نموده و در آنجا پنهان می‌شوند. آبهای گل آلود را ترجیح می‌دهند. روی ساحل رودخانه تا فاصله حدود پنج متر نیز از آب فاصله می‌گیرند. دمای آب درزیستگاه‌های این ماهی تا ۳۸ درجه نیز می‌رسد.

javahermarket

ارسال در تاريخ جمعه 6 خرداد 1390برچسب:ماهی ها,دانستنی در باره ماهی , توسط غلامرضا غلامپور

 

 
دياليز ( Dialysis )
 دیالیز نوعی درمان است که برخی فعالیتهای کلیه طبیعی را انجام می دهد.این درمان زمانی که کلیه های شما قادر به برآوردن نیازهای بدنتان نباشد مورد احتیاج است.
چه موقع دیالیز مورد نیاز است؟
 زمانی که دچار نارسایی انتهایی کلیه شوید به دیالیز نیاز خواهید داشتمعمولاًزمانی که 85 تا 90 درصد عملکرد کلیه هاتان از بین برود.
 
دیالیز چه کار انجام می دهد؟
 شبیه کلیه های سالم،دیالیز تعادل بدنتان را حفظ می کند.دیالیز اعمال زیر را انجام می دهد:
·              مواد زائد،نمک و آب اضافی را به منظور جلوگیری ازانباشته شدنشان در بدن دفع می کند
·              سطح برخی مواد شیمیایی بدن مثل پتاسیم،سدیم و بی کربنات را در خونتان ثابت نگه می دارد
·              به تنظیم فشار خون کمک می کند
 
آیا نارسایی کلیه دائمی است؟
 نه همیشه.بعضی انواع نارسایی حاد کلیه با درمان بهتر می شوند.در برخی انواع نارسایی حاد کلیه ،دیالیز ممکن است تنها برای دورۀ کوتاهی از زمان ،تا بهتر شدن عملکرد کلیه ها نیاز باشد.
 در نارسایی مزمن یا انتهایی کلیه ها ،کلیه هاتان بهتر نخواهند شد و شما برای باقیمانده زندگیتان به دیالیز نیاز خواهید داشت.اگر پزشکتان تشخیص دهدکه کاندید دریافت کلیه جدید هستید،ممکن است در لیست انتظار عمل قرار گیرید.
دیالیز کجا انجام می شود؟
 دیالیز ممکن است در بیمارستان،در بخش دیالیز غیر بیمارستانی ،یا در خانه انجام شود.شما و پزشکتان بسته به وضعیت بالینی و علاقه تان تصمیم می گیرید کدام محل بهتر است.
 
آیا دیالیز انواع گوناگون دارد؟
 بله،دو نوع دیالیز وجود داردهمودیالیز و دیالیز صفاقی
همودیالیز چیست؟
 در همودیالیز ،یک کلیه مصنوعی(همودیالیزر)برای تصفیه مواد زائد ، مواد شیمیایی، و مایعات اضافی از خون شما بکار می رود.برای فرستادن خونتان به درون کلیه مصنوعی ،پزشک نیاز به یک راه دسترسی(ورودی)به رگهای شما دارد.این امر با یک جراحی کوچک به درون بازو یا ساق شما امکان پذیر است.
 گاهی اوقات ،این راه با اتصال یک سرخرگ به ورید در ناحیه زیر پوستتان و تشکیل یک رگ خونی بزرگتر بنام فیستول عملی می شود.
 با این وجود در صورتیکه رگهای شما برای فیستول کافی نباشند،پزشک از یک لوله پلاستیکی برای اتصال یک سرخرگ و یک سیاهرگ زیر پوستتان استفاده می کند.این امر پیوند نامیده می شود.
 گاهی راه ورودی توسط یک لوله پلاستیکی باریک بنام کاتتر ایجاد می شود،که درون وریدهای بزرگ گردنی تان قرار می گیرد.این روش دسترسی موقتی است،ولی گاهی برای درمان دراز مدت بکار می رود.
درمان همودیالیز چقدر طول می کشد؟
 زمان مورد نیاز برای دیالیز شما بستگی دارد به :
·              میزان کارآیی کلیه های شما
·              مقدار مایعاتی که بین درمانها در بدنتان انباشته می شود
·              چقدر مواد زائد در بدنتان دارید
·              چثه شما چقدر است
·              نوع کلیه مصنوعی مورد استفاده
 
 معمولاً هر درمان همودیالیز حدود 4 ساعت طول می کشدو سه بار در هفته انجام می شود.
 یک روش همودیالیز بنام دیالیز با جریان بالاممکن است زمان کمتری ببرد.شما می توانید با پزشکتان مشورت کنید که ببیند آیا این درمان می تواند برای شما مناسب باشد.
دیالیز صفاقی چیست و چگونه کار می کند؟
 در این نوع دیالیز ،خون شما درون بدنتان تصفیه می شود.پزشک یک عمل جراحی انجام خواهد داد تا یک لوله پلاستیکی بنام کاتتر را درون شکمتان جاسازی کند(کاتتر بِلی) و یک راه ورودی ایجاد کند.در طول درمان ،محدوده شکم (یا حفره پریتوئن )به آرامی از راه کاتتر با یک مایع دیالیز(دیالیزات) پر می شود.خون در سرخرگها و سیاهرگهایی که حفره صفاقی شما را پوشانده اند نگاه داشته می شود.مایعات اضافی و مواد زائد خارج از خون به درون دیالیزات کشیده می شوند.دو نوع عمدۀ دیالیز صفاقی وجود دارد.
 
انواع مختلف دیالیز صفاقی چیست و چگونه عمل می کنند؟
 چندین نوع دیالیز صفاقی وجود دارد ولی دو نوع عمده عبارتند از:دیالیز صفاقی مداوم سیار(CAPD)و دیالیز صفاقی مداوم گردشی(CCPD).
 دیالیز صفاقی مداوم سیار(CAPD) تنها نوع دیالیز صفاقی است که بدون ماشین انجام می شود. معمولاً چهار یا پنج بار در روزدر خانه یا محل کار خودتان انجامش می دهید.یک کیسه دیالیز (حدود دو لیتر) را از طریق کاتتر وارد حفره پریتوئن خود می کنید.مایع دیالیز برای حدود چهار یا پنج ساعت آنجا می ماند،قبل از اینکه به داخل کیسه برگردد و دور ریخته شود.این کار تعویض نامیده می شود.هر بار که عمل تعویض را انجام می دهید یک کیسه جدید دیالیز مصرف می کنید.درزمانی که دیالیز در حفره صفاقی شماست ،می توانید مشغول فعالیتهای روزمره خود در محیط کار ،مدرسه یا در خانه باشید.
 دیالیز صفاقی مداوم گردشی(CCPD) معمولاً در خانه با استفاده از یک ماشین بنام سیکلر انجام می شود.این روش شبیه دیالیز صفاقی مداوم سیار(CAPD) است با این تفاوت که چندین سیکل(تعویض) صورت می گیرد.هر سیکل معمولاً 1-2/1 ساعت طول می کشد و تعویض ها در طول شب وقتی خوابیده اید انجام می شود.
آیا دیالیز به بهبود بیماری کلیوی کمک می کند؟
 خیر.دیالیز برخی اعمال کلیه سالم را انجام می دهد،ولی بیماری کلیوی را بهتر نمی کند.شما نیازمند درمان دیالیز برای تمام عمر هستید مگر اینکه بتوانید پیوند کلیه انجام دهید .
 
آیا دیالیز ناراحت کننده است؟
 ممکن است حین ورود سوزن به داخل فیستول یا گرافت کمی ناراحتی داشته باشید،ولی بیشتر بیماران مشکل دیگری ندارند.خود دیالیز بدون درد است.با وجود این برخی بیماران ممکن است افت فشار خون داشته باشند.اگر این مورد رخ دهد،ممکن است احساس ناراحتی در معده،استفراغ،سردرد یا دل پیچه داشته باشید.با دیالیزهای پی در پی، این مشکلات بر طرف می شود.
از چه زمانی دیالیز وجود داشته است؟
 همودیالیز و دیالیز صفاقی از اواسط دهۀ 1940 انجام می شده است.دیالیز ،بعنوان یک درمان معمول از سال 1960 شروع گردید و هم اکنون یک درمان استاندارد در همه جای دنیا است. CAPDاز سال 1976 شروع شد.هزاران بیمار با این درمان مداوا شده اند.
چه مدت می توانید با دیالیز زنده بمانید؟
 هنوز دقیق نمی دانیم چه مدت بیماران روی دیالیز زنده می مانند.فکر می کنیم برخی بیماران دیالیزی ممکن است مثل افراد بدون ناراحتی کلیه عمر کنند.
آیا دیالیز گران قیمت است؟
 بله.دیالیز هزینه زیادی بر می دارد.البته دولت 80٪ کل هزینۀ دیالیز اکثر بیماران را پرداخت می کند.بیمه های درمانی خصوصی یا سازمانهای همیاری پزشکی در پرداخت هزینه کمک می کنند.
آیا بیماران دیالیزی احساس طبیعی دارند؟
 بسیاری بیماران بجز زمان دیالیز زندگی طبیعی دارند.دیالیز معمولاً احساس بهتری به شما می دهد زیرا بسیاری مشکلات مربوط به نارسایی کلیه را رفع می کند.شما و خانواده تان برای استفاده از دیالیز به زمان نیاز دارید.
آیا بیماران دیالیزی باید رژیمشان را کنترل کنند؟
 بله.شما ممکن است روی یک رژیم خاص باشید.ممکن است قادر نباشید هر چه دوست دارید بخورید،و ممکن است لازم باشد مقدار مایعات مصرفی را محدود کنید.تغذیه شما ممکن است بسته به نوع دیالیز تغییر کند.
آیا بیماران دیالیزی می توانند مسافرت کنند؟
 بله .مراکز دیالیز در هر نقطه از آمریکا و بسیاری کشورهای خارجی وجود دارد.درمان استاندارد شده است.شما باید قبل از مسافرت در مرکز دیگری وقت دیالیز بگیرید.پرسنل مرکز دیالیز شما می توانند به شما برای وقت گرفتن کمک کنند.
آیا بیماران دیالیزی قادر به ادامه کار هستند؟
 بسیاری بیماران دیالیزی پس از انجام دیالیز قادر به بازگشت به کار هستند.اگر کار شما فعالیت بدنی زیادی را می طلبد(بلند کردن اجسام سنگین،حفاری و غیره)،ممکن است نیاز به تغییر شغل داشته باشید.
 

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:دیالیز چیست,, توسط غلامرضا غلامپور

 

تالاسمی(Thalasemia )
 تالاسمی یک بیماری ارثی است.این بیماری گاهی اوقات کم خونی مدیترانه ای،کم خونی وان جکسون یا پس از اینکه اولین بار توسط پزشک کاشفش شناخته شد، کم خونی کولیز نامیده می شود.
 ژنهای درگیر انواعی هستند که تولید پروتئینهای موسوم به گلوبینها -که در هموگلوبین وجود دارند - راکنترل می کنند. تولید هموگلوبین وابسته به دو گروه ژنها است که روی کروموزومهای متفاوت قرار دارند و دو جفت پروتئینهای مختلف را تولید می کنند.یک دسته آلفا و دیگری بتا هستند.هر مولکول هموگلوبین دارای این دسته از پروتئینها می باشد:دو آلفا و دو بتا.زمانی که دو پروتئین آلفا با دو پروتئین بتا بهم متصل شوند هموگلوبین بطور صحیح به اکسیژن متصل و از آن جدا می شود. کروموزوم 16 گروه پروتئینی آلفا و کروموزوم 11 گروه بتا را کنترل می کند.بسته به حالت ژنتیکی ارث رسیده از والدین،وقتی یک یا بیش از یک ژن قادر به تولید پروتئین نباشند،تالاسمی ایجاد می شود.در تالاسمی آلفا یک یا بیشتر این ژنها وجود ندارند.در تالاسمی بتا هردو ژن گلوبین وجود دارند ولی قادر به تولید هموگلوبین نیستند.
 وقتی یک ژن گلوبین بتا ناکارآمد باشد،تالاسمی بتا رخ می دهد؛زمانی که گلوبین آلفا فاقد کارآیی صحیح باشد،تالاسمی آلفا حادث می شود.
 اگر یکی از ژنهای گلوبین بتا مشکل دار باشد،تالاسمی بتا بوجود می آید؛وقتی گلوبین آلفا ناکارآمد باشد،تالاسمی آلفا ایجاد می شود.
 اگر یکی از ژنهای گلوبین بتا مشکل دار باشد،مقدار گلوبین بتا درون سلول به نصف کاهش می یابد؛این حالت تالاسمی مینور یا تالاسمی آلفا یا تالاسمی خفیف نامیده می شود. اگر هر دو ژن مشکل دار باشند،اصلاً پروتئین گلوبین بتا ساخته نمی شود ؛این وضعیت تالاسمی ماژور یا تالاسمی بتا نامیده می شود.
 سایر انواع تالاسمی شامل خفیف،متوسط و تالاسمی ای می باشد.
 تالاسمی ای یک تالاسمی واقعی نیست؛این بیماری یک هموگلوبینوپاتی(بیماریهایی که با تغییر ساختمان رشته های گلوبین مشخص می شوند) است و درواقع هموگلوبین ای یک فرم خفیف کم خونی همولیتیک می باشد.در این بیماری ،گلوبین های غیر طبیعی ساخته می شوند.تالاسمی را می توان با عدم توانایی در تولید تعداد کافی زنجیره های گلوبین تعریف کرد.
 تالاسمی ماژور،مینور و متوسط بیشتر در مدیترانه (یونان،ایتالیا) ،خاور میانه و خاور نزدیک،آفریقا و جنوب شرقی آسیا شایع است.هموگلوبین ای بیشتر در آسیای جنوب شرقی ،بخصوص در کامبوج ،لائوس و تایلند دیده می شود.
تالاسمی ماژور:
 در حالت هموزیگوس (یعنی هردو آلل درگیر باشند)،یک فرد ممکن است خیلی زود در سه ماهگی علامتدار شود.پدر و مادر فرد مبتلا به تالاسمي ماژور مبتلا به تالاسمي مينور هستند لذا بايد فبل از ازدواج اين مسأله بررسي شود.در سال اول یا دوم و در غیاب تزریق خون ،کودک ممکن است کم خونی شدید و پهن شدن استخوانهای صورت و سایر استخوانها را نشان دهد .این کودکان ممکن است رنگ پریده یا یرقانی ،فاقد اشتهای کافی ،عدم رشد نرمال و دارای طحال ،کبد یا قلب بزرگ باشند.از آنجا که درمان شامل تزریق خون مکرر(حدوداً یک بار در ماه)می شود اضافه بار آهن رخ می دهد.آهن اضافی در کبد،قلب،و غدۀ هیپوفیز تجمع می یابد و سبب نارسایی این اعضاء می شود.سایر عوارض تجمع آهن شامل بیماری قند خون،کم کاری تیروئید و کم کاری غدۀ پاراتیروئید می باشد.بیماران مبتلا به تالاسمی متوسط متفاوتند و از حالت بدون علامت تا علائم شدید مثل تالاسمی ماژور متغیر هستند.تشخیص تالاسمی متوسط معمولاً بعد از یک دوره تحت نظر گرفتن انجام می گیرد؛تصمیم گیری برای تزریق خون کمی پیچیده است.
تالاسمی مینور:
 انواع هتروزیگوت معمولاً بدون علامت هستند وکم خونی ندارند(بجز حین حاملگی).
 تشخیص تالاسمی ماژور با الکتروفورز هموگلوبین به صورت افزایش هموگلوبین کلی ، و بررسی DNA لنفوسیتها تاًیید می شود.
 تشخیص تالاسمی مینور با کاهش مختصر MCV (حجم متوسط گویچه ای)؛نیز کاهش MCH(هموگلوبین متوسط گویچه ای) مشخص می شود.
 
تستهای هموگلوبین(الکتروفورز):
 
 کاهش هموگلوبین A ؛افزایش هموگلوبین A2 ؛افزایش مختصر یا طبیعی بودن هموگلوبین F
تالاسمی ماژور:
(تالاسمی بتا)
   درمان شامل :تزریق خون مکرر(هر 3-4 هفته)؛زمانی که ازدیاد آهن رخ دهد ،درمان با دسفرال اضافه می شود.این روش درمان برای بیمارانی که همزمان کم خونی و اضافه بار آهن دارند استفاده می شود.دسفرال توسط یک پمپ کوچک باطری دار به اندازه یک ضبط صوت دستی ،به صورت زیر پوستی تزریق میشود.
پیوندمغز استخوان ممکن است انجام شودولی گران است و یک دهنده مناسب بایدمشخص شود.پیوند خون نافی هم اکنون بطور تجربی در چین انجام می شود.
تالاسمی مینور:
 (تالاسمی آلفا یا تالاسمی خفیف)
 در حالت بدون علامت درمانی لازم نیست.اگر بزرگی طحال (طحال متورم) وجود داشته باشد-بسته به شدت- برداشت طحال ممکن است نیاز باشد.
 
 تالاسمی متوسط:درمان نیاز نیست

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:تالاسمی, بیماری تالاسمی, بیماری ارثی, توسط غلامرضا غلامپور

 

 نوشابه و مضرات آن
 
تاثیر نوشیدن نوشابه گازدار پس از یک ساعت
ده دقیقه ی اول: ده قاشق شکر به بدنتان اضافه می شود (معادل مقادری که در یک روز نیاز دارید.)......
20 دقیقه بعد: کبد حجم زیاد شکر را به چربی تبدیل می کند. ....
40 دقیقه بعد: کافئین کاملا جذب می شود و کبد شکر بیشتری را به خون می فرستد که در نهایت در مغز باعث رفع خواب آلودگی می شود. .....
45 دقیقه بعد: قسمت خوشگذارنی در مغز تحریک می شود، همان کاری که هروئین می کند. ....
60 دقیقه بعد: اسید فسفوریک با کلسیم، منیزیم و روی در روده کوچک ترکیب می شود و باعث بالا رفتن متابولیسم می شود. بعد شما احتیاج به ادرار پیدا می کنید که به این وسیله کلسیم، منیزیم، روی، سدیمی و آبی که برای ساختن استخوان ها و دیگر نیازهای بدن مورد نیاز است با ادرار دفع می شود. حالا تمام آب موجود در نوشابه را به علاوه ی تمام موادی که برای ساختن استخوان و دندان لازم است و قبل از خوردن نوشابه در بدن داشتید دفع کرده اید. پس از این دفع حالت رخوت ایجاد می شود و شما احساس نیاز به شیرینی بیشتر می کنید!
 
مضرات نوشابه هاي گازدار
1- پـوسيدگي دندانها: تمام نوشابه هاي گازدار خاصيت اســيدي داشته و سبب فرسايش ميناي دندانها ميگردند. همچنين ميزان قند بالاي اين گـونه مـحــصولات پوسيدگي دندانها را تسريع ميكنند.
2- چاقي: نوشابه هاي گازدار عمدتا از آب تصفيه شده، افزودنيهاي مصنوعي و شكر تصفيه شده تهيه ميگردند. بنابراين فاقد هرگونه ارزش تغذيه اي بوده و تنها به خاطر ميزان قند بالايشان داراي كالري زيادي ميباشند كه سبب چاقي در فرد مصرف كننده ميگردند. در نوشابه هاي رژيمي نيز جاي شكر معمولي از آسپارتام استفاده ميكنند كه در ضمن آنكه يك ماده اشتها آور ميباشد براي سلامتي نيز مضر بوده و مصـرف آن ميگرن، سرگيجه و كاهش توان حافظه را بدنبال دارد.
3- سوء تغذيه: افرادي كه به مصرف نوشابه هاي گازدار اعتياد دارند و از طرفي كه اين محصولات موجب كاهش اشتها ميگردند بنابراين فرد معتاد تنها به مصرف نوشابه هاي گازدار روي آورده و دچار سوء تغذيه ميگردند.هنگامي كه شما در بطري يك نوشابه گازدار را ميگشاييد بلافاصله حبابها و گازهاي موجود در آن به بيرون جهيده وظاهر ميگردند.گاز اينگونه محصولات بسبب وجود اسيد فسفريك و دي اكسيد كربن در تركيباتشان ميباشد كه سبب اسيدي گشتن اينگونه محصولات نيز ميگردند.PH نوشابه هاي گازدار بين 2.5 تا 3.5 ميباشد كه موجب پديد آمدن محيطي اسيدي در معده ميگردند. در كل مسير سيستم گوارش تنها معده قادر به مقاومت در برابر چنين محيط اسيدي ميباشد. اما در ديگر اعضاي سيستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مري در پي مصرف نوشابه هاي گازدار محيط اسيدي ناهنجاري ايجاد ميگردد. چراكه مخاط دهان، گلو و مري بسيار در برابر اسيد حساس و آسيب پذير ميباشند. اسيد فسفريك موجود در اين نوشابه ها نيز با رقابت با اسيد هيدروكلريك معده عملكرد صحيح معده را تحت تاثير قرار ميدهد. هنگامي كه معده ناكارآمد ميگردد غذاي مصرفي گوارش نيافته باقي مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ ميگردد. افرادي كه از زخم معده و
سوزش سر سينه رنج ميبرند بايد از مصرف نوشابه هاي گازدار جدا خودداري كنند.
4- تاثير بروي كليه ها: هنگامي كه ميزان اسيد فسفريك خون افزايش مي يابد كليه ها قادر بدفع سريع آن نميباشند بنابراين فشار مضاعفي بروي كليه ها تحميل ميگردد. مصرف نوشابه هاي گازدار سبب ميگردد تا كلسيم از استخوانها برداشته شده و درون خون جريان يابد اين امر موجب رسوب كلسيم اضافي در كليه ها گرديده كه در نهايت منجر به سنگ كليه ميگردد.
5- تاثير بروي پوست: خون اسيدي بروي عملكرد گلوتايتون تاثير ميگذراد. گلوتايتون يك آنزيم با خاصيت آنتي اكسيداني ميباشد. علاوه بر آن نوشابه هاي گازدار فاقد هرگونه مواد معدني و ويتامين ميباشند. افرادي كه نوشابه مصرف ميكنند معمولا مصرف آب ميوه، شير و حتي آب را كاهش ميدهند و بدن خود را از ويتامينها و مواد معدني كه براي سلامتي پوست ضروري ميباشند محروم ميسازند. بنابراين پوستشان بيشتر دچار چين و چروك ميگردد.
6- تاثير بروي استخوانها: اسيد فسفريك موجود در نوشابه هاي گازدار ماده اي بسيار سمي ميباشد. در صنعت از اسيد فسفريك بعنوان سختي گير آب استفاده ميگردد. به اين طريق كه اسيد فسفريك سبب زدودن كلسيم و منيزيوم از آب سخت ميگردد. اسيد فسفريك در بدن نيز داراي عملكرد مشابهي ميباشد. يعني يون كلسيم را از استخوانها بر داشته و پوكي استخوانها را سبب ميگردد.
7- تاثير كافئين: به نوشابه هاي گازدار عمدا كافئين افزوده ميگردد تا ايجاد اعتياد و وابستگي در مصرف كنندگان خود كنند. كافئين موجود در نوشابه هاي گازدار با سرعت بيشتري نسبت به ديگر نوشيدنيهاي حاوي كافئين مانند قهوه و چاي جذب بدن ميگردد. كافئين سبب برهم خوردن نظم خواب گرديده، علايم پيش از قاعدگي را تشديد كرده و سبب كم آبي در بدن ميگردد.
به خاطر داشته باشيد كه بيماريها يك شبه پديدار نميگردند بلكه در طي سالها بر اثر پيروي از رژيمهاي غذايي نامناسب ايجاد ميگردند.بنابراين مصرف نوشابه هاي گازدار را به حداقل ممكن رسانده و در عوض به نوشيدن آب وآب ميوه هاي طبيعي روي آوريد. هرگاه هم كه هوس مصرف نوشابه هاي گازدار را كرديد حتما از ني استفاده كنيد تا از تماس مستقيم نوشابه با دندانها خودداري كرده باشيد.

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:نوشابه ومضرات آن ,, توسط غلامرضا غلامپور

 

 
 همشهری آنلاین:
لوزه‌ها توده‌هایی از بافت لنفاوی هستند که در دو طرف گلو قرار دارند. معمولا وقتی از کلمه لوزه‌ها نامبرده می‌شود‌، اشاره به "لوزه‌های کامی" است که در عقب گلو دیده می‌شوند
لوزه‌ها مانند سایر اندام‌های دستگاه لنفاوی به عنوان بخشی از دستگاه ایمنی عمل می‌کنند و به مقابله با  عفونت‌ها کمک می‌کنند. به خصوص تصور می‌شود که لوزه‌ها در کمک به مقابله با عفونت‌های حلقی و بخش فوقانی دستگاه تنفس اهمیت داشته باشند.
لوزه‌های مختلف در انسان‌ها از بالا به پایین شامل این اندام‌ها می‌شود
·    آدنوئیدها که به آنها لوزه‌های حلقی هم می گویند و در سقف حلق قرار دارند. (گاهی به آن لوزه سوم می‌گویند).
·    لوزه‌های لوله‌ای که در سقف حلق قرار دارند.
·    لوزه‌‌های کامی که هنگام معاینه از دهان دیده می‌شوند و در دو طرف بخش دهانی حلق میان دو قوس بافتی قرار دارند.
·    لوزه‌های زبانی که در پشت شیار انتهایی زبان قرار دارند.
مجموعه این بافت‌های لنفاوی که در بالا به آن اشاره شد، به نام "حلقه لوزه‌ای والدیر" نامیده می‌شوند.
لوزه‌ها در نزدیک سن بلوغ به بزرگترین اندازه‌‌شان می‌رسند و بعد به تدریج تحلیل می‌روند. اما لوزه‌ها در کودکان بزرگترین اندازه را نسبت به قطر گلو را دارند. لوزه‌ها ممکن است بزرگ و ملتهب شوند و ممکن است لازم باشد آن را با جراحی خارج کرد. برداشتن لوزه‌ها در مواردی انجام می‌شود که آنها باعث انسداد راه هوایی شده باشند یا با بلع تداخل کرده باشند. در سنین بالاتر بزرگی یک طرفه لوزه ممکن است بیانگر عفونت ویروسی لوزه، و تومورهایی مانند لنفوم یا کارسینوم سلول فلسی باشد.
برخی از متخصصان گوش و حلق و بینی در مواردی که التهاب‌های مکرر و عودکننده لوزه رخ می‌دهد، یا هنگامی که بزرگی لوزه‌ها باعث انسداد علامت‌دار راه‌های هوایی فوقانی شده است یا در مواردی که لوزه به صورت یک طرفه بزرگ شده است، برداشتن آن را توصیه می‌کنند.
 بزرگ شدن لوزه‌ها ممکن است بر حرف زدن اثر بگذارد و باعث شود صدا تودماغی شود.
سنگ‌های لوزه ماده ای است که روی لوزه جمع می‌شود. اندازه آن ممکن است به حد یک دانه پاپ‌ کورن برسد و به رنگ سفید/کرم است. ماده اصلی این به اصطلاح سنگ، کلاژن است، اما بوی ناخوشایند قوی دارد، که به خاطر سولفید هیدروژن و متیل مرکاپتان و سایر موارد است.
لوزه‌ها چکار می‌کنند؟
 لوزه‌‌ها و آدنوئیدها عمدتا از بافت لنفوئیدی تشکیل شده‌اند، که در سراسر دستگاه گوارش و در پایه زبان هم وجود دارد. بافت لنفوئیدی از لمفوسیت‌ها تشکیل‌شده است، سلول‌هایی که عمدتا در تولید پادتن یا آنتی‌بادی در مقابل عوامل مهاجم به بدن نقش دارند.
از آنجایی که ما عموما تولید پادتن را چیز خوبی به حساب می‌آوریم، بررسی‌های زیادی در مورد تعیین اهمیت لوزه‌ها انجام شده است. جدا از اینکه لوزه‌ها واقعاً چه نقشی در بدن دارند،‌ به نظر می رسد هنگامی که لوزه‌ها را برمی‌دارند، در مجموع هیچ اثر بدی روی دستگاه ایمنی و سلامتی افراد ایجاد نمی‌شود

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:لوزه چیست , بیماری , توسط غلامرضا غلامپور

 

 بیماری پولیپ بینی
پولیپ‌ بینی‌ رشد غیر بدخیم‌ در حفره‌ بینی‌، معمولاًدر هر دو طرف‌ بینی‌. گاهی‌ اندازه‌ و تعداد پولیپ‌ها آن‌ چنان‌ است‌ که‌ باعث‌اتساع‌ بینی‌ و بزرگی‌ چارچوب‌استخوانی‌بینی‌ می‌گردند. پولیپ‌های‌ بینی‌ در بزرگسالان‌ شایع‌تر از کودکان‌ است‌.
علایم‌ شایع‌
·         انسداد راه‌ هوایی‌ بینی‌ (احساس‌ گرفتگی‌ بینی‌ به‌ طور مزمن‌)
·         اختلال‌ حس‌ بویایی‌
·         احساس‌ پری‌ در صورت‌
·         ترشح‌ بینی‌ (گاهی‌)
·         درد صورت‌ (گاهی‌)
·         سردرد (گاهی‌)
علل‌

عفونت‌ مزمن‌ یا آلرژی‌ مزمن‌ در بینی‌ (رینیت‌ آلرژیک‌) که‌باعث‌ تورم‌ غشاهای‌ مخاطی‌ بینی‌ و تولید ترشحات‌ بیش‌ از حد در سلول‌های‌ هوایی‌بینی‌ می‌گردد.
عوامل تشدید کننده بیماری

سینوزیتیا عفونت‌ مزمن‌ بینی‌
پیشگیری‌

اقدام‌ به‌ درمان‌ آلرژی‌ زمینه‌ای‌. در مورد بررسی‌آلرژیخود وروش‌های‌ حساسیت‌زدایی‌ با پزشک‌ مشورت‌ کنید.
عواقب‌ مورد انتظار

علایم‌ معمولاً با درمان‌ (اغلب‌ درمان‌جراحی‌) قابل‌ کنترل‌ است‌. عود علایم‌ حتی‌ با درمان‌ جراحی‌ شایع‌ است‌.
عوارض‌ احتمالی‌
·         عفونت‌های‌ مکرر
·         خونریزی بینی
 
درمان‌
·         بررسی‌های‌ تشخیصی‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ عکس‌ ساده‌سینوسها و معاینه‌ بینی‌ بااسپکولومباشد.
·         درمان‌ دارویی‌ ممکن‌ است‌ به‌ طور موقت‌ باعث‌ کاهش‌پولیپها گردد.
·         جراحی‌ (یک‌ روش‌ ساده‌) اغلب‌ برای‌ برداشت‌ پولیپ‌ها (با بی‌حسی‌ موضعی‌) لازم‌ است‌.
داروها
·         برای‌ درد خفیف‌ ازاستامینوفناستفاده‌ کنید. از مصرف‌آسپیرینخودداری‌ کنید، زیرا ممکن‌ است‌ احتمال‌ خونریزی‌ بینی‌ را افزایش‌ داده‌ و نیز بابروز واکنش‌های‌ آلرژیک‌ در افراد دارای‌ پولیپ‌ بینی‌ همراه‌ باشد.
·         داروهای‌کورتونی‌ یاکرومولینبه‌ شکل‌ اسپری‌ یا خوراکی‌ به‌ مدت‌ کوتاه‌ برای‌ کوچکتر کردن‌ پولیپ‌ها ممکن‌است‌ تجویز شود.
·         هشدار: از مصرف‌ اسپری‌های‌ بینی‌ بدون‌ نسخه‌خودداری‌ کنید.
فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری

فعالیت در زمان ابتلا به اینبیماری های‌ طبیعی‌ خود را پس‌ از جراحی‌ به‌ تدریج‌ از سر گیرید.
رژیم‌ غذایی‌

رژیم‌ خاصی‌ نیاز نیست‌.
درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
 
·         اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان‌ دارای‌ علایم‌ پولیپ‌ بینی‌ باشید.
·         بروز موارد زیر در طی‌ درمان‌:
o        خونریزی‌ بینی‌ که‌ متوقف‌ نمی‌شود.
o        تب
o        ادامه‌ درد با وجود مصرف‌استامینوفن

                                                                                                                      منبع: www.irteb.com 

javahermarket

ارسال در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:پولیپ چیست, بیماری, توسط غلامرضا غلامپور

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد